Säkerhet i soprummen och hissen -sjöliljan

Hej!
Jag har ett tag funderat på säkerheten kring soprummen. De går inte att öppna inifrån, vilket innebär att om man blir inlåst och det börjar brinna så är man fast i branden.

Jag förstår orsaken till lås, jag vet att det inte är så sannolikt att det händer - men om det händer vill jag inte ens tänka på...

Ex. Det är ofta barn som leker där i kring. Kanske kurragömma. Säg att någon slänger sopor och barnet gömmet sig där inne utan att sopslängaren vet om det. Börjar det då brinna så....

Ex. Nångång har jag sett ett barn stänga in ett annat barn (som ett bus, tex när dom är ute och ska slänga sopor tillsammans), om det börjar brinna då...

Och så vidare.

En ytterligare fråga ut säkerhetssynpunkt är hissarna, det finns närmast ingen ventilation i hissarna - skulle strömmen gå och man blir fast i hissen en sommardag med 25-30 garder (20-25 grader oxå), och inte har vatten med sig, så kan det va ödestigert.

Detta är åtgärder som bör fixas omgående. Inte bara skulle det va en katastrof om något sådant inträffar, det skulle oxå vara väldigt svårt för er att förklara att ni visste om riskerna men inget gjort.

Jag är förvånad att man inte i en säkerhetsanalys över fastigheterna krävt dessa åtgärder tidigare. För visst gör ni säkerhetsanalyer på era nya projekt, samt uppdaterar dessa regelbundet?

Kommentarer

  • Hej och tack för dina frågor- samt synpunkter. Vi tar det här vidare och hoppas kunna återkoppla med ett samlat svar inom kort.

    Vänliga hälsningar
    Andrei Bostadsförmedlare
  • Hej igen!

    Vi är tacksamma att du är uppmärksam och tänker på dessa frågor. Våra hissar är installerade enligt gällande byggnormer (som till exempel ventilation) och besiktigas årligen. I hissen finns både en knapp för nödsignal samt ett telefonnummer du kan ringa om du skulle hamna i en situation där du behöver hjälp.

    Angående soprummen så har vi åtgärdat möjligheten att ta sig ut med vrede på insidan. Återigen, tack för att du är uppmärksam.

    Ha en fortsatt fin sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör