Kan jag göra något åt att grannen röker på sin balkong?

Hej!
Finns det något jag göra som hyresgäst åt grannarnas rökning? De kedjeröker på balkongen och all rök går rakt in i våran lägenhet. Det går inte heller att njuta på våran balkong då det är som att sitta i ett askfat.
Man får inte grilla på sin balkong för grannarnas välmående men röka får man!!!

Måste vi flytta eller har man några rättigheter.
De kan väl röka i lägenheten så störs ingen annan.

Vad göra?

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Om du bor i ett av våra rökfria bostadsområden kan vi ta ärendet vidare till vår trygghetsavdelning eller så kan du prata med din bovärd.

    Om du inte bor i ett rökfritt område kan vi tyvärr inte göra någonting då lagen inte förbjuder rökning på balkonger. Jag råder dig, oavsett vilket område du bor i, till att försöka prata med personen/personerna som bor där och berätta om att du störs av det och fråga om de kan tänka sig röka någon annan stans.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Nu får gotlandshem göra nåt åt dessa rökare! Har försökt få min kedjerökande granne att bara röka på framsidan av lägenheten, men han är helt omöjlig!

    Varför skall jag behöva stå ut med hans rök?

    En bra idé, tyckte jag i alla fall, var att rökande får ske på framsidan, så att jag kan nyttja min uteplats och min balkong som det är tänkt!

    Annars kräver jag sänkt hyra
  • Hej Mats!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Vi kan tyvärr inte göra någonting då lagen inte förbjuder rökning på balkonger. Jag råder dig till att försöka prata med personen/personerna som bor där och berätta om att du störs av det och fråga om de kan tänka sig röka någon annanstans.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Detta är olidligt och jag förstår inte hur detta kan "skyddas" av lagen. Balkongerna här är inbyggda så hela min balkong blir som ett rökrum och barnen ligger och andas in alltihop då de röker på dygnets alla timmar. Vaknat själv av att rummet stinker rök mitt i natten och på sommaren är det fruktansvärt då lägenheten blir stekhet och man inte ens kan vädra!
    Barnen längtar efter att få flytta härifrån på grund av rökningen!

  • Hej Sara
    Så med andra ord kan man kasta surströmmingssaft på andra balkonger och låta dom lukta gott ett tag. Rökare har till och med bränt hål på en av mina kuddar till min balkongsoffa som kostade 5000kr vem ska stå för det? Ska jag skicka fakturan till er i sådant fall? Jag tycker ni är dom sämsta hyresvärdarna på Gotland, inte nog att ni höjt hyran och börjat ta betalt för parkeringsplatser så ni har till och med gått back ekonomiskt. Säger en hel del om vad för företag ni är, sen att du säger att det inte finns någon lag osv. Ja det kanske inte finns men många önskar att det ska vara ett rökförbud på balkongerna och det är ni som har makten att förändra det. Ni kan sätta regler om ni vill, men gör ni något? Nej tänkte väl det.

  • Hej,

    Om någon har orsakat skada på din egendom ska du ta det ärendet till polisen och eventuellt kontakta ditt försäkringsbolag. När det gäller rökförbud som vi infört i nybyggda områden så har vi satt regler om att det inte är tillåtet att röka i området. Förhåller sig inte grannar till reglerna kan du kontakta din bovärd eller vår trygghetsavdelning.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.