Önskar fler parkeringar på Sjöliljegatan

Vi bor på Sjöliljegatan vid Galgberget. Då vi har två bilar så kan det då vara knepigt att få en parkering fri (besökande parkering) då det inte finns så många. Vi ser att de som bor på Korallgatan (låghusen) parkerar sina extrabilar på dessa parkeringar.

Mitt förslag är att utöka de s.k. "gästparkeringarna" utanför porten med att gör parkeringen till tre eller fyra genom att man parkerar snett framåt, istället för på sidan.
Som sagt det finns många boende här vid Sjöliljan som har två bilar. Och detta skall gälla både för boendeparkering samt gästparkering vid alla tre husen.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre.

    Vi går igenom alla inkomna förslag i slutet på varje månad. Vårt Förslagsråd ser då på möjligheterna att genomföra ditt förslag. Stora förbättringsförslag som behöver planeras in i nästa års budget eller som kräver undersökning i kvarteret lämnas till ledningsgruppen för beslut.

    Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Varje gång du får ett nytt svar på ditt inlägg får du ett mejl som berättar att vi svarat dig.

    Tack för förslaget, din åsikt är viktig för oss.

    Med vänlig hälsning
    GotlandsHem
  • Hej Pelle!

    Ditt förslag har nu varit uppe i Förslagsrådet. Tyvärr strider ditt förslag med snedställda parkeringsplatser mot detaljplanen vilket gör att vi inte får förändra det utan bygglov. Utredning pågår gällande bygglov för att utöka antalet p-platser. Ett besked kan lämnas tidigast under hösten 2017.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Det kan inte vara Ok att boende på Korallgatan tar de gästplatser som tillhör Sjöliljegatan!!
    Någon måtta får det vara!!
    Det verkar som Gotlandshem låter "vilda västern" råda på sina parkeringar..
    Bodde tidigare på Stjärngatan och det var lika illa där...
    Har bokat intresseanmälan på lght vid Sjöliljan - men det kanske inte är så bra om vi boende skall behöva verka som p-poliser i området..!!
    // Roffe

  • Hej igen Pelle,

    Fastighetsavdelningen har nu sett över alternativen gällande att utöka antalet parkeringsplatser. Eftersom snedställda parkeringsplatser strider mot detaljplanen och man endast skulle få ut ytterligare någon plats så har man istället valt att skicka in ett annat alternativ. Den bygglovsanmälan som nu lämnats in gäller 6-8 platser.

    Rolf,
    Det är inte meningen att andra än besökande till Sjöliljegatan ska stå på besökandeparkeringen, vi ska se över hur vi kan genomföra en förändring för att det ska bli bättre.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej
    Ok, det låter bra att ni kan komma att utöka parkeringarna här samt att se över hur ni nu skall göra så att de på Sjöliljan är deras parkeringar.

    Väntar på på svar hur ni skall tillämpa detta problem.

  • Ett sätt är att införa P-tillstånd på dessa platser, tillstånden kan med fördel utdelas till de boende på Sjöliljan, så att de hyresgäster som får besök kan ge besökande detta att sätta innanför vindrutan. Då ser alla att det är Ok, de bilar som Inte har detta tillstånd kan bötfällas via Securitas eller annan aktör.
    Ni har väl fortfarande Securitas som områdes-kontrollanter/väktare..?
    Mvh, Roffe
  • Hej igen,

    Tack för ert engagemang. Securitas utför parkeringsservice på uppdrag av GotlandsHem i våra områden. GotlandsHem har en arbetsgrupp som arbetar med parkeringsfrågan sedan januari 2017. De utvärderar och ser över vilka alternativ som kan bli aktuella framöver gällande parkering i våra områden.

    Så fort vi har ett besked får ni ett svar här i kundforumet.
    GotlandsHem
  • Jag bor på Sjöliljegatan vill också ha mer p-platser. Kontaktade Gotlandshem juli 2016 om detta. Väldig lite platser då många har mer en en bil. Skulle behöva mc-platser också då dom står på besökande platser.
  • Hej igen..
    Det är jag igen som startade denna tråd.
    Har bara hört lite här där jag bor, och det verkar som folk som bott här flyttar pga parkeringskaoset.
    Det gäller antagligen detsamma för de som vill flytta hit men drar sig för just parkeringarna.
    Om det är i ert intresse att få hit folk till boendet så måste väl denna fråga ändå vara ganska prioriterat?
    Just nu är det ca 4 familjer som flyttar/flyttat från de tre husen bara på några veckor..
    Hmmm...??
  • Hej!

    Som ett första steg i denna process inför vi nu en parkeringsavgift på besöksparkeringen i Sjöliljan och Trilobiten. Det här gäller under provperioden 27 juni - 29 september 2017. Alla dagar i veckan, dygnet runt. Det kommer att vara gratis, med parkeringsskiva, att parkera de två första timmarna och därefter är det parkeringsavgift. Taxan är fem kronor per timme.

    Mer information har delats ut i brevlådorna i berört område.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Hej!

    En utvärdering av användandet av parkeringarna som tillhör Sjöliljan och Trilobiten, visar att behovet av parkeringsplatser för hyresgästerna är större än behovet av besöksparkeringar.

    Därför gör vi nu om 15 av besöksparkeringarna till permanenta parkeringsplatser. Därmed skapar vi möjlighet för dig som är hyresgäst att hyra en extra parkeringsplats utöver den som redan nu ingår i ditt hyresavtal för din bostad. Detta gäller från 1 november 2017.

    Information har gått ut till berörda hyresgäster!

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
    Bästa svaret
  • Det här med att ni tog bort 15 besöksparkeringar och la avgift på de få som är kvar löste kanske problemet för de som har två bilar. Besöksparkeringar behövs (gratis med p-tillstånd), i dagsläget är det inte så många som kan ha besök samtidigt och för de som kommer och stannar ett par dagar blir det väldigt dyrt. Hur tänker ni kring detta?
  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Området har ett genomsnittligt antal besöksparkeringar i förhållande till lägenheter. Vad vi kan se så används dessa inte mer än normalt så vår bedömning är att det inte behövs fler.

    Våra besöksparkeringar är inte tänk för långtidsparkering, då hänvisar vi till att man själv får hitta plats att parkera sin bil på.

    Önskar dig en fin sommar!

    Vänliga hälsninar
    GotlandsHem
  • Intressant att ni kan avgöra hur mkt de används. En följdfråga på det, hur ser ni att de inte används? Jag ser er sällan där kvällar och helger, då besök ofta är aktuellt. Och att gå efter Parkster ger nog inte en klok bild, då flera använder p-skiva.

  • Hej igen,

    Det är inte det att vi inte ser att de inte används, utan vi ser att de inte används mer än normalt. Detta både genom Parkster och genom bedömningar på plats – både kvällar, helger och dagtid. Vi gör kontinuerligt en bedömning över antalet besöksplatser.

    Vi tog bort ett antal besöksplatser eftersom det fanns en stor efterfrågan efter fler förhyrda parkeringsplatser i kombination med att området hade betydligt fler besöksparkeringar än ett genomsnittligt området. I dagsläget kan vi inte tillföra fler besöksparkeringar annat än att återta några av de förhyrda platserna, vilket vi inte bedömer som aktuellt i dag.

    Vi behöver hela tiden väga intresset för att den som bor i området ska kunna parkera sin bil i vardagen i förhållande till att de som besöker bekanta i området ibland ska kunna parkera sin bil nära. Vår bedömning just nu är att intresset för att bofasta ska kunna parkera nära sin bostad är viktigare än att besökare, om besöksparkeringarna är upptagna, kan parkera nära. Inom området finns det ännu parkeringsplatser utanför GotlandsHems område som besökare kan nyttja.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör