Kan man överlåta ködagar?

Hej! Min dotter söker lägenhet men har för få dagar för att komma fram på en. Jag däremot har stått i kö i flera år och undrar nu om hon kan överta mina dagar?

Kommentarer

  • Hej Maj!

    Man kan inte överlåta dagar till någon annan då ködagar är personliga.

    Med vänliga hälsningar

    Linda Bostadsförmedlare
  • Min son med familj vill flytta till Gotland,för att kunna hjälpa mig och barnbarnen träffa sin farmor.
    Jag har 4300 ködagar ,men sonen inga.Man kan tydligen ej  överta ködagar.
    Kan jag tacka ja till en lägenhet och stå skriven tillsammans med min son på kontraktet?
    Kan jag tacka ja till kontrakt och hyra ut i andrahand till sonen?
    Tacksam svar.
  • Hej Ulla!

    Vad roligt att de vill flytta till Gotland!

    Tyvärr är det inte möjligt att överlåta ködagar precis som vi nämner ovan. Du kan inte heller tacka ja till en lägenhet om du inte tänkt bo där permanent.

    Gällande andrahandsuthyrning måste du alltid ha ett beaktansvärt skäl för ett godkännande och du ska kunna styrka ditt skäl med ett intyg. Godtagbara skäl kan exempelvis vara studier, sjukdom eller för att provsambo. Så att tacka ja till en lägenhet för att sedan hyra ut den till din son är inte något vi godkänner. Här kan du läsa mer om andrahandsuthyrning och våra hyresvillkor.

    Det din son borde göra är att registrera sig i vår bostadskö. Det gör han enkelt på vår hemsida.

    Jag hänvisar även till en hemsida med en förteckning över Gotlands hyresvärdar.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Hej,
    Jag undrar om ni tillämpar bostadsförtur om man vill flytta till Gotland pga jobb?
  • Hej Theresa!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Nej, vi har inte någon arbetsmarknadsförtur.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Kan man som bor i Gotlands hem söka ny lägenhet och bo kvar i sin och så min dotter bor i den jag sökt om jag skulle få den??
  • Hej Jossan!

    Nej, man kan bara inneha ett lägenhetskontrakt.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej.
    Om jag har ködagar och jag dör, har min man rätt att ta över dem då?

  • Hej Ewa!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Om man var sammanboende under äktenskapsliknande förhållanden vid tidpunkten för registrering kan kötid överlåtas om till exempel den ena parten går bort. Den andra parten får heller inte ha- eller ha haft en egen kötid under denna period och sammanboendet behöver styrkas med utdrag från folkbokföringen.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Varför kan man inte låta sitt barn överta min plats i kön?
    Har stått i flera år, skulle han ställa sig i kön nu(han är 28) hinner han bli pensonär innan han kan flytta in i en lägenhet med normal hyra.
  • Hej Lars!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Som vi nämner här ovan så är ködagarna personliga och går därför inte att överlåta.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej, vi är ett gift par som söker lägenhet. Kan man slå ihop våra dagar så vi kanske skulle kunna få tag i en lägenhet?! Är ju helt vansinnigt svårt att få tag i lägenhet hos er. Man behöver ju typ 20 års tid för att få nåt klokt. Fattar inte, bygg mer så kanske man slipper detta eviga bekymmer som varit i urminnes tider.
  • Hej Robert!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Som vi nämner här ovan är ködagarna personliga och går inte att överlåta eller slå samman med någon annan.

    Mer information om vår nybyggnation hittar du på Vi bygger -  GotlandsHem
    GotlandsHem
  • Hej, det är otroligt tråkigt att ni väljer att inte se över kösystemet. Kan inte på något sätt förstå varför man som partner inte kan få slå ihop sina dagar. Det är väll bättre att ett par kan få en lägenhet istället för att den ena parten ska slopa sina dagar och den andra parten ska ha sina dagar kvar och stå i vägen för att någon annan ska få en lägenhet? Det är ju ett aktivt val som personen gör, att bli av med sina dagar och börja om på noll.
  • Hej Amanda och tack för att du kontaktar oss.

    Vi har sett över reglerna för bostadskön och landat i det regelverk som vi nu arbetar efter. Ködagarna, och därmed även köplatsen, är individuell för att säkerställa att turordningen följs - alltså att den som stått längst i kön blir erbjuden bostad först.

    Vänlig hälsning,
    Kajsa Kundservice
  • De är nästintill omöjligt att få en lgh hos er, varför kan inte annan Person ge bort sina dagar?
    Blir ju personligt i vilket fall?
    Den som ger bort mister ju till och med sin kö för ge bort dom isfl ?
    Om man är i akut boende så har man ju inte en chans att få nått endå?

    Elinoree
  • Hej Elenor.
    Kö dagarna är personliga och går inte att överlåtas.
    Blir det akut med boende går det bra att vända sig till Region Gotlands Socialtjänst som kan administrera förturer.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Läser inläggen och konstaterar en mycket snål och rigid policy. Regler brukar kunna ändras. Vem ändrar regler här och hur?
    Finns ingen förtur via socialtjänsten längre. Den har tagits bort. Detta är en social nedrustning för de som redan är ekonomiskt hårt drabbade. Har människor i beslutande positioner mist något av sin mänskliga förmåga till att tänka i ett större perspektiv, att vi alla behöver hjälpas åt? Har hela Sverige konverterat till egoismen så att till och med persiligt kan äga ködagar? Var ska låginkomsttagare bo? Ska vi ta bort människors möjligheter att ha råd med sitt boende och sen straffa hemlösa som brottslingar? Det är vi alla som tiger som är brottslingarna. Individtänket har blivit absurt.
    Jag vill se en regeländring där man kan ge bort sina ködagar. Ingen förlorar på det. Jag vill se mänslkigheten vakna och blomma igen.
    Anette
  • Hej Anette,

    Tack för ditt mejl.

    Idag är det Region Gotlands Socialtjänst som administrerar förturer.

    Ha en fortsatt fin fredag.
    Anette Kundservice