Nytt tv-grundutbud från 1 juli 2018

Vad innebär förändringen?
Grundutbudet med tv-paketet Telia Lagom kommer att avslutas och istället övergå till tv-paketet Telia Start från och med 1 juli 2018. Det nya grundutbudet är kostnadsfritt med 13 kanaler och tre playtjänster

Vilka kanaler och playtjänster ingår i Telia Start?
Kanalerna består av SVT1, SVT1 HD SVT2, SVT2 HD, SVT24, SV24 HD, TV4, TV4 HD, Kunskapskanalen, Kunskapskanalen HD, Barnkanalen, Barnkanalen HD och Axess TV. Playtjänsterna finns för SVT, TV4 och Axess TV.

Behöver jag göra något själv vid förändringen?
Du som boende behöver inte göra någonting vid övergången utan förändringen kommer att ske automatiskt. Du kan använda samma tv-box från Telia och du behöver inte några nya koder eller inställningar.

Vad gör jag om jag vill ha fler kanaler än det grundutbud som kommer att finnas?
Vill du ha fler kanaler kan du beställa det från vilken tjänsteleverantör du vill. Det gör du genom Zmarkets hemsida gotlandshem.zmarket.se/privat.

Jag använder Com Hem via det analoga nätet, berör förändringen mig?

Den 1 juli 2018 kommer det analoga kabel-tv-nätet, som levererats av Com Hem, att stängas ner. Det påverkar dig som tittar på tv via det analoga kabel-tv-uttaget eftersom all tv-sändning då endast kommer att fungera i fibernätet och genom din tv-box från Telia.

Jag köper tjänster från Com Hem hur berör förändringen mig?

Com Hem finns redan idag i fibernätet och kommer fortfarande att finnas kvar som tjänsteleverantör, men bara via fibernätet. Du som har ett eget avtal med Com Hem för internet, telefoni eller digitala tv-kanaler kan ha kvar dina tjänster, men du kommer eventuellt att behöva ny utrustning gällande mediaomvandlare och digital-tv-box i din lägenhet.  Har du som är kund hos Com Hem frågor om ditt nuvarande abonnemang eller digital-tv-box kontaktar du dem på telefon: 90 222. Öppettider vardagar: klockan 08.00-21.00, helgdagar: klockan 09.00-18.00.

Med vänlig hälsning
GotlandsHem

Kommentarer

  • Hur har det betalts nu. Det har väl knappast varit gratis.
  • Hej.

    Hur gör jag om jag vill behålla mitt utbud? Det står att jag inte behöver göra någonting men det är ju inte sant om jag inte vill få en ändring? Det tycker jag är vilseledande.

    Det är också vilseledande att ni säger att det är 13 kanaler + 3 playtjänster.

    Fem av kanalerna erbjuds i 2 olika kvalitetsformat. D.v.s den ena är HD, den andra är inte det. Innehållet i kanalerna är dock detsamma oavsett kvalitet på sändningen. Lägger man till TV4 och Axess blir det 7 kanaler. Räknar man de 5 dubbla kanalerna + TV4 + Axess blir det ändå bara 12 kanaler enligt listan ovan. Vilken är den 13e kanalen?

    Playkanalerna har troligen de allra flesta ändå redan tillgång till via sina bredbandsleverantörer så det upplevs som en klen kompensation för det kraftigt begränsade och otydliga utbudet.

    Ni skriver heller inte varför det sker en ändring i grundutbudet. Ja, det har nog gått ut information om det tidigare men det skulle inte skada att ha det i samband med den här informationen också. Var kan jag läsa om anledningen till ändringen?

    Slutligen vill jag säga att länken ovan för att välja utbud själv inte fungerar. (det har smugit sig med en punkt i slutet på url:en.)
  • Hej

    Tack för att du skriver till oss.

    Förändringen av tv-grundutbudet beror på att vårt 10-åriga avtal med Telia, som kommunikationsoperatör, har upphört.  I avtalet ingick tv-paketet Telia Lagom som en förmån till GotlandsHems hyresgäster i gengäld mot att Telia fick monopol i tjänsteutbudet.

    Med vår nya kommunikationsoperatör Zitius ingår tv-grundutbudet Telia Start och ett öppet fibernät där du själv kan välja utbud och tjänsteleverantör.

    Övergången till Telia Start kommer att gå automatiskt och om du vill fortsätta med Telia Lagom behöver du kontakta tjänsteleverantören direkt eller beställa genom beställningsportal Zmarket, gotlandshem.zmarket.se/privat.

    Tyvärr hade inte TV4 HD kommit med i listan av de 13 kanalerna. Den finns med i listan nu.

    Länken till Zmarket ska nu fungera. Tack för hjälpen.

    Läs gärna frågor och svar om övergången till ny kommunikationsoperatör och öppet fibernät.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • För mig och alla andra hyresgäster innebär det en ordentlig hyreshöjning. Får vi någon hyressänkning? Skall jag beställa ungefär lika många kanaler som jag har nu så kostar det mig 200 kronor. Och i er information när man flyttar in så står det att Telia lagom ingår, kan man bara ta bort det!!!
  • Hej

    Tack för att du skriver till oss.

    Förändringen av tv-grundutbudet beror på att vårt 10-åriga avtal med Telia, som kommunikationsoperatör, har upphört.  I avtalet ingick tv-paketet Telia Lagom som en förmån till GotlandsHems hyresgäster i gengäld mot att Telia fick monopol i tjänsteutbudet. Telia Lagom medförde alltså ingen hyreshöjning för kunden och innebär därför ingen hyressänkning när avtalet upphör.

    Med vår nya kommunikationsoperatör Zitius ingår tv-grundutbudet Telia Start och ett öppet fibernät där du själv kan välja utbud och tjänsteleverantör.

    Informationen om tv-grundpaketet vid omflyttning är uppdaterad.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej
    Jag tycker också att det blir en ökad kostnad för oss hyresgäster om man vill behålla det utbud vi har nu. Det blir ju en standardsänkning att bara få de kanaler ni erbjuder som är fria. Att avtalet med Telia har gått ut efter tio år hindrar väl inte att man förnyar samma paket eller åtminstånde vänder sig till en leverantör som kan ge liknande utbud till samma pris. Tycker detta är dåligt av Gotlandshem. Att det inte blev en hyreshöjning för 10 år sedan när utbudet kom är en dålig ursäkt, ni borde kunna erbjuda något mera. Hur lång tid ligger detta nya avtal på?
  • Hej

    Tack för att du skriver till oss.

    Avtalet med vår nya kommunikationskommunikatör Zitius gäller till slutet av oktober 2024. De erbjuder ett öppet fibernät som ger kunden större valfrihet av utbud och tjänsteleverantörer med upp till 1 Gbit/s hastighet i jämfört med 100 Mbit tidigare. Detta har medfört en standardhöjning men inte en hyreshöjning för kunden. Zitius erbjuder därutöver en gratis bredbandstjänst på 1 Mbit/s och ett kostnadsfritt tv-grundutbud Telia Start.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej
    Jag bor i Stånga och har ett paket med internet /tv/telefoni via fiber från Telia där kanalpaket lagom ingår.
     Gäller detta byte av tjänsteleverantör mej , då jag redan har Telia och har betalat för detta paket sedan 2009 ?
  • Hej Ethel!

    Tack för att du kontakar oss.

    Eftersom att du redan har en betaltjänst via Telia så kommer du inte att påverkas av förändringen som sker den 1 juli.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej
    Många grannar runt omkring mig har inte förstått det här med förändring av grundutbudet. Ni kan inte säga att det är 13 kostnadsfria kanaler då det är 5 dubbletter och där får jag medhåll av mina grannar
    Har redan Telia som min leverantör av Bredband och TV, varför skall jag gå in på zmarket och välja något jag redan har? Får jag i framtiden räkning från Telia eller zmarket? Om det är från zmarket känns det som en onödig omväg. Bor i kv Riggen där vi redan har fiber.
  • Hej Sven-Olof!

    Tack för att du kontaktar oss.

    De kanaler som kommer att finnas kvar är grundutbudet i public service. HD kanalerna räknas som egna kanaler.

    Har du redan tecknat avtal med Telia för ett större kanalpaket så berörs du inte av förändringen, och du kommer även fortsättningsvis att få din faktura från Telia.

    Med vänlig hälsning
    Linda Bostadsförmedlare
  • Hej
    Min mamma bor på Smissgatan i Hemse hon vill ha kvar kanal 3 -5 -7 vad får hon betala?

  • Hej Birgitta!

    För att få prisuppgifter och teckna tjänster behöver ni ta kontakt med den leverantör ni vill köpa tv-tjänsten av. Ni kan även ringa till bredbandsrådgivaren på telefonnummer 010-130 79 79 så hjälper de er.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • vilka kanaler försvinner den 1 juli
  • De kanalpaket som kommer att fungera fram till 30 juni är Telia Lagom, därefter övergår det till Telia Start och där ingår kanalerna som vi nämner längre upp i det här inlägget. För att se vad Telia lagom innehåller kan du trycka här.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej
    Ni alla som kommenterat detta så kan vi inte göra ett dyft när det gäller Gotlandshem.
    De har förhandlat detta med vår kära Hyresgästförening som dom har i ett riktigt stramt koppel.
    I början av året så hade vi ett möte med Hyresgästföreningen om det öppna nya fibernätet, och de flesta som kom var just vi som bor här vid Galgberget. De sa typ, ingenting om detta utan bara hade munnen öppen när vi hade våra frågor till dem. Vi pressade dem i alla fall med att de skulle förhandla med just Gotlandshem om detta TV-utbud som nu slutar den sista juni i år.
    Vi har ännu inte hört ett dyft från dem hur det gick, och vi kan nu konstatera att det bara är och betala från den 1 juli 2018 för det utbud (lagom) som vi har nu.
    Vi har även kontaktat hyresnämnden om detta sedan tidigare och inte fått något klokt svar om just detta är "lagligt" från Gotlandshems sida.
    Ja, vi är riktigt besvikna på Gotlandshems förfarande och inte minst Hyresgästföreningen som skall verka för hyresgästernas bästa.
    Håller med många av er här ovan i denna tråd att detta verkligen är en hyreshöjning när man fick informationen från Gotlandshem om att allt detta skulle ingå i den "s.k." hyran från början när man flyttade in.
    Bor man här vid Sjöliljegatan/Korallgatan vid Galgberget så har vi redan den högsta hyran på ön. Det är inte bara havsutsikten man betala för här på Sjöliljegatan så att säga.
  • Hej Pelle!

    Tack för din kommentar och för att du delar med dig av dina åsikter.

    Trevlig sommar!

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Pelle, Jag bor i ett annat område men delar helt din åsikt.
    Jag har gått ur hyresgästföreningen.
    Inkompetenta representanter på Gotland.
    Ring gärna HGF centralt och förklara din åsikt.
    Gotlandshem som jag tidigare alltid rankat högt har sjunkit till botten i förtroende hos mig och många andra
    Oförklarligt att Gotlandshem väljer att reta upp sin trogna hyresgäster istället för ha en dialog med dom.
    Alla hyresgäster hade gått med på en smärre hyreshöjning för att behålla grund TV utbudet.
    På andra ställen i landet har det hamnat runt 75:-/månaden.
    Nu blir det nästan 300:- istället.
  • Hej
    Ja, jag hoppas ni tar till er detta som jag och vi andra skrev i denna tråd.
  • Jag tycker den nya situationen är kanonbra. Jag kan själv välja hastighet på upp och nedladdning. Jag tar förgivet att Telia 250 + stor även har en upphastighet på minst 100 MB
    Tack
    /Bo
  • Hej Bo!

    Vad roligt att du är nöjd med förändringen! Vi hoppas att du fortsättningsvis kommer att vara nöjd och att tjänsterna du beställt motsvarar dina förväntningar.

    Trevlig sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Jag håller med övriga här.
    Dåligt, jag ser det som en hyreshöjning. Sen kommer standardhöjningen också, sen kommer väl något annat.

  • hej! betalar för telia play men har blivit av med alla kanaler?
  • Hej Madde!
    Precis som Görel skriver här ovan så medförde inte avtalet med Telia någon hyreshöjning för kunden och innebär därför ingen hyressänkning nu när avtalet upphört.

    Den årliga hyresförhandlingen med Hyresgästföreningen har ingenting med förändringen av tv-grundutbudet att göra.

    Hej Stefan!
    Om du har en playtjänst genom Telia som du betalar för men som inte fungerar får jag be dig att ta kontakt med Telia för att göra en felanmälan.

    Önskar er båda en fin sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hur förkarar ni då att Comhem:s TV utbud försvunnit?
    Det har funnits i dom flesta Gotlandshems lägenheter sedan 20-30 år tillbaka?
    Det har ju inget med Telia att göra?

  • Hej Kenneth!

    Det analoga kabel-tvnätet som har levererats genom Com Hem har stängts ner då det avtalet är uppsagt. Com Hem finns kvar som tjänsteleverantör men nu bara genom fibernätet.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Om ni plockar bort det som ingick i hyran förut så måste vi ju få en hyressänkning??

  • Jag vill ev bara ha en eller två kanaler till INTE ett helt paket, hur gör jag då?
    Zitius säljer bara paket enligt vad jag förstår om man följer länken som ni föreslår?

  • Hej Eva!

    Precis som Görel och Yvette skriver här ovan tidigare så medförde inte avtalet med Telia någon hyreshöjning för kunden och innebär därför ingen hyressänkning nu när avtalet upphört.

    Kontakta Z markets rådgivning på telefonnummer: 010-130 79 79 och hör vad de kan matcha med dina önskemål med.

    Vänlig hälsning
    Linda Bostadsförmedlare
  • Jag ser att många av er blir upprörda över den förändring som nu har skett hos Gotlandshem. Jag bor i en annan stad där vi hade samma förändring för några år sedan.
    När det är skarpt läge måste man fundera på vad i mitt TV-tittande är viktigt för mig, vad kan jag "inte vara utan" och vad kan jag skippa.
    Såhär gjorde jag. Jag listade alla kostnader (TV-licens, eventuella kanalpaket, mm). När jag räknade igenom olika alternativ så insåg jag vad det billigaste alternativet för mig skulle bli.
    Nu tittar jag bara via dator, vilket innebär att jag slipper TV-licensen, jag slipper TV-tablåer, jag slipper reklam. Jag har alltså blivit mycket friare i mitt "TV-tittande", man sparar väldigt mycket tid på att slippa reklamen. Jag blir inte sittande framför apparaten för att nästa program startar. Jag tittar när det passar mig. Min sambo och jag kan titta på olika program samtidigt. Programmen börjar när jag vill, jag missar aldrig en starttid, det gäller även livesändningar. Jag kan se målen i repris så många gånger jag vill.
    I mitt tycke är det bara fördelar.
  • Hej Anders!

    Tack för att du hör av dig och för att du ger lite tips på hur man kan tänka kring  förändringen av TV-utbudet.

    Här kommer en länk till Radiotjänst om vad som gäller angående TV-licensen:
    Frågor om TV-licensen

    Med vänliga hälsningar
    Linda Bostadsförmedlare
  • Hej
    Om min mor och far vill koppla in en tv-box till i ett annat rum stämmer det att de måste köpa en switch för typ 300kr för detta eller finns det någon split el liknande som ni har till dem?

    Mvh
  • Hej Henrik!

    Det stämmer att de måste ta kontakt med sin leverantör för att göra en beställning av ett annat abonnemang så att de kan ha tv i fler rum.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej. Om jag bara vill ha några extra kanaler men inte något bredband?
    Jag har läst på  Zmarker ( tror jag det heter) men hittar bara kanalpaket+ bredband?
  • Hej Eva!

    Har du svårt att hitta det du önskar så kontakta Z markets rådgivning på telefonnummer: 010-130 79 79 och hör vad de kan matcha med dina önskemål med.

    Med vänlig hälsning

    Linda Bostadsförmedlare