Förslag - vill kunna hyra parkering i ett område jag inte bor i

Hej!
Nu när Gotlandshem inför ett nytt system för parkeringar, där varje hyresgäst får tillgång till en specifik parkering, som denne betalar separat för. Eftersom det då blir tydligt hur många parkeringsplatser som faktiskt tas i anspråk i varje område föreslår jag att det ges möjlighet för oss som bor i parkeringslösa områden att hyra dem som blir över. När jag direkt frågat Gotlandshem om varför detta inte är möjligt idag får jag till svar att "man har aldrig gjort så" och att det skapar otrygghet om andra än boende parkerar där.
Det skulle skapa en intäkt för Gotlandshem att hyra ut dessa platser till oss andra boende som inte har möjlighet att hyra plats. Dessa platser kommer inte att generera någon intäkt, bara kostnad om de står outhyrda. Ni har chans att ändra detta nu när ni gör en översyn. Att det skulle skapa otrygghet har jag svårt att se. Anledningen att man vill hyra en plats är ju att man inte kör så mycket.
Miljömässigt vore det också önskvärt. Min parkeringssituation idag ser ut så att jag är tvungen att kallstarta bilen en gång varje dag, om jag ska köra någonstans, eller inte. Vi har 24 timmars parkering och det blir en massa besvär och utsläpp av onödiga avgaser varje dag. Det vore därför en win-win situation om det vore möjligt att hyra övertaliga plats i annat bostadsområde.

Kommentarer

  • Hej Katarina!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre. Vi går igenom alla inkomna förslag i slutet på varje månad.

    Vårt Förslagsråd ser då på möjligheterna att genomföra ditt förslag. Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Varje gång du får ett nytt svar på ditt inlägg får du ett mejl som berättar att vi svarat dig.

    Tack för förslaget!

    Med vänlig hälsning
    GotlandsHem
  • Hej Katarina!

    Vi har nu tagit upp ditt förslag i förslagsrådet. Vi kan inte svara på detta nu utan måste titta vidare på det här i höst när vi kan se ett utfall av det stora parkeringsprojektet som pågår just nu med att göra alla parkeringsplatser till betalplatser.

    Vi återkopplar här när det finns någon mer information.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej!

    Tack för förslaget och vi ber om ursäkt för att vårt svar har dröjt.

    I dagsläget är det ett fåtal områden inom vårt bestånd som har marginal så att parkeringsplatser skulle kunna hyras ut till andra än boenden i området. Vår bedömning är därför att vi inte kommer införa detta som en generell lösning. Detta kan tänkas omprövas om efterfrågan av parkeringsplatser minskar över tid.

    Vänliga hälsningar

    Agnes Kundservice