När börjar det här gälla?

Vi startar med att införa det här under år 2020. Arbetet sker i etapper. Innan det blir aktuellt med införande av systemet med hyrda parkeringar i ditt bostadsområde får du information om det.
GotlandsHem

Kommentarer

  • Med betalplatser blir det ju färre platser tillgängliga, till exempel, om man är på semester med bilen i två veckor då låser man ju upp den parkeringsytan, och dom som hyr ut, var skall deras gäster stå ? eller om man bara har bil på sommaren skall man blockera en plats hela vintern då ?

  • Reser du bort och hyr en parkeringsplats kommer den att stå tom under den tiden du är bortrest.
    Hyr du ut din lägenhet i andra hand kan den som hyr av dig ha sin bil på din plats, förutsatt att du inte ska använda den själv.
    I övrigt är gäster, precis som idag, hänvisade till de besöksparkeringarna som finns i respektive bostadsområde.
    Om du har behov av halvårsparkering får du antingen hyra bilplatsen hela året eller säga upp den. Behöver du en bilplats igen sedan får du göra en ny intresseanmälan. Det finns då en risk för att platsen har hunnit blivit uthyrd till någon annan.
    GotlandsHem
  • Inför ett parkeringskort som inte är bundet till bilen utan till platsen. Då kan den som har kortet parkera där. Enkelt att administrera. När man säger upp platsen lämnar man bara tillbaka kortet.