Markiser mot värmen?

Detta gäller för min del Fåhraeus väg, men kan säkert tillämpas på flera ställen.

Då det inte finns några ventiler att tala om och korsdrag inte fungerar så funderar jag på om man kunde investera i exempelvis markiser så att sovrummen får någon form av värmesköld? Våra mörkläggningsgardiner fungerar som stekpannor och öppnar vi helt så strömmar värmen in. Värmebölja eller ej så ligger sovrummen på mellan 29-34 grader överlag hela sommaren.

När varken fläktar, korsdrag eller en stor kall fungerar så kan man väl fundera på saken i alla fall? Mvh

Kommentarer

  • Hej Mikael!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre,

    Just nu har vi ett sommaruppehåll i förslagsrådet men jag lägger till ditt förslag och tar upp det på nästa råd.

    Stora förbättringsförslag som behöver planeras in i nästa års budget eller som kräver undersökning i kvarteret lämnas till ledningsgruppen för beslut.

    Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Varje gång du får ett nytt svar på ditt inlägg får du ett mejl som berättar att vi svarat dig.

    Tack för förslaget, din åsikt är viktig för oss.

    Med vänliga hälsningar

    Linda Bostadsförmedlare
  • Hej Mikael!

    Ditt förslag har nu tagits upp i förslagsrådet.

    Detta är en fråga som behöver ses över närmare av mina kollegor på fastighetsavdelning. När mer information finns kommer vi att uppdatera här i kundforumet. Vi hoppas att du nu när värmen utomhus har lagt sig, har det svalare i din lägenhet och att vi eventuellet har en lösning till nästa sommar.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej.
    Nu är sommaren tillbaka och blir det samma som i fjol vet jag inte hur jag ska stå ut . Så jag ställer samma fråga nu inför sommaren. I fjol försökte jag samma som trådstartaren. Fläkt och persienner men värmen letade sig in ändå.  Tvärdrag hjälpte ju något så länge man kunde ha dörren öppen. Men hur går det med markiser. Solen ligger på i min etta från kl 11 till ca 20.00 det är ju fantastiskt men olidligt när lägenheten blir som ert växthus. Vilken skyldighet har Gotlandshem  när temperaturen inomhus överstiger 30 grader? Svårt när man bor i en etta också.  Finns inget annat rum att fly in till. Mvh Maria
  • Hej Mikael och Maria!

    Efter den förra rekordheta sommaren och nu när temperaturen
    stiger rejält igen, så förstår vi att många får det mycket varmt inne i sina bostäder och att detta kan vara väldigt jobbigt. Vid tillfällig värmebölja kan du som hyresgäst behöva acceptera att det blir varmare i lägenheten.

    GotlandsHem monterar inte solskydd men det finns en hel del man kan göra själv för att stänga ute värmen de allra hetaste sommardagarna.

    Vi kommer snart att gå ut med information via våra kanaler - bland annat via hemsidan, Facebook och vårt kundforum om flertal tips och råd på saker du själv kan göra för att stänga ute värmen.

    Det viktigaste är att man ser till att hålla fönster och dörrar stängda på dagen när det är som varmast för att stänga ute värmen och istället öppna fönster när solen går ner och svalare luft infinner sig.

    Önskar er en fin sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Ja ok. Men får man själv sätta upp markiser och skruva på fasaden? De tips och råd är liksom redan gjorda . Men det hjälpte föga i fjol. Förstår att ni inte kan stå för detta men är det ok att själv sätta upp?
  • Skönt att svenska sommaren bara är ett par månader då. 26-35 grader i sovrummen mellan Juni-aug.
    Stängda fönster med mörkläggningsgardiner blir som en stekhäll.
    Inga ventiler förutom små spjäll i 1 fönster för att flytta luften i en hel övervåning.

  • Hej igen.

    Frågan är högst aktuell och vår avdelning Bostadsutveckling
    ser över hur vi på bästa sätt kan hitta lösningar för att skydda dig mot värme
    i din lägenhet.

    Om vi väljer markiser som en lösning behöver vi ta fram en typ som fungerar för samtliga fastigheter och som håller våra standardkrav för skötsel och underhåll. Då får vi en enhetlig metod som blir hållbar för både dig som hyresgäst och för oss som hyresvärd.

    Under tiden vi arbetar kan därför inte hyresgäster själva montera permanenta solskydd utan får söka temporära och mobila alternativ.

    Tack för ditt samarbete.
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hoppas vi kan få markiser snart, helst innan nästa sommar. Det är inte trevligt att tillbringa sommarmånaderna instängd bakom neddragna persienner för att hålla värmen ute.
    Termometern utomhus (solsidan, vardagsrum och kök) har under förra och denna sommar legat på 45 - 50 grader soliga dagar, mulna dagar något lägre. Det är värme som tränger in i lägenheten då solen ligger på mot husvägg och fönster, neddraget eller ej.
  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Vi tar till oss ditt önskemål om markiser. I dagsläget har vi inga planer på att införa detta. Vi återkommer om ett sådant projekt blir aktuellt.

     Vi alla upplevde åter igen en extremt varm inledning av sommaren i år. Här kan du läsa tips på vad du kan göra för att stänga ute värmen.

    Vänliga hälsningar
    Agnes Kundservice