Förslag: Lekplatserna i Klintehamn

Hej.
Vi skulle uppskatta om man kan uppdatera våra lekplatser i klintehamn med lite nya lek/klätterställningar och gärna med samma "golv" som ni har vid norra Visby, Stjärngatan, som invigdes ifjol.

Sanden i sandlådorna behöver bytas ut, sen skulle vi gärna sitta som föräldrar (eller andra hyresgäster) så att vi ska kunna se barnen leka, tex en trevlig oas med kanske en grillplats så man kan vara där och äta oxå. Något viktigt att tänka på är belysningen i lekparkerna, den är undermålig överlag och tex den på Garvaregatan sitter vissa lampor i buskarna...där gör dem ingen större nytta... även mer belysning till och från lekparkerna för dem barn som behöver gå en bit/korsa en liten väg inom området.

Alla bor inte med lekparken utanför dörren fast man bor i gotlands hem. Hade ju varit smidigt med nåt lyse som har en sensor som tänds och släcks när det rör sig folk i närheten, inte all belysning då men några extra lampor vid själva lekplatsen kan tändas när barnen är där och leker.

Min tös är 4år, hon  o hennes kompisar älskar åka rutschkana, men dessa vi har går inte knappt att åka på, dem får man typ dra sig ner själv på... så ohala som det bara går...samt gillar dem att klättra och gunga! Hoppas vi i klintehamn kan få en lek/samvaropark inom det snaraste.

Tänk på att behålla/anordna lite större bra kulla för bla pulkaåkning på vintern också.

Mvh Carina & Linnéa 4år

Kommentarer

  • Hej Carina!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre.

    Vi går igenom alla inkomna förslag i slutet på varje månad. Vårt Förslagsråd ser då på möjligheterna att genomföra ditt förslag. Stora förbättringsförslag som behöver planeras in i nästa års budget eller som kräver undersökning i kvarteret lämnas till ledningsgruppen för beslut.

    Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Varje gång du får ett nytt svar på ditt inlägg får du ett mejl som berättar att vi svarat dig.

    Tack för förslaget, din åsikt är viktig för oss.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej Carina och Linnéa!
    Jag vill börja med att be så hemskt mycket om ursäkt för att ni fick vänta så länge på svar. Så ska det inte vara när engagerade hyresgäster hör av sig. Det är helt och hållet mitt fel och jag hoppas att det inte hindrar er från att skicka fler tankar och idéer.

    Tusen tack för era fina förslag på utformningen av lekplatsen i ert bostadsområde!

    Vi har under det här året planering för löpande skötselåtgärder på lekplatserna i Klintehamn. Vissa åtgärder är redan genomförda såsom byte av sand, renovering av bänkar och renovering av viss lekutrustning.

    Underhåll och utveckling av våra lekplatser är en mångårig process som genomförs i samarbete och dialog med våra hyresgäster. Vi vill absolut utveckla och förbättra lekplatserna i Klintehamn och så här ser planeringen i grova drag ut för dessa:
    2019 – planering och dialog med hyresgäster. Det betyder att vi tillsammans skissar upp och lämnar önskemål om utformning och eventuella teman för lekplatsen.
    2020 – förprojektering och budgetering, beslut om genomförande.
    2021 – renovering av lekplats.
    Planeringen bygger på att vi har en ekonomi som tillåter det vi önskar och tar fram och tillsammans ska det ställas i relation till övriga behov av underhåll runtom i våra bostadsområden. I genomsnitt landar kostnaden på en större lekplatsrenovering i storleksordningen 1,5-2 miljoner kronor.

    Här kommer en extra hälsning till Linnéa:

    Hej Linnéa!
    Vi på GotlandsHem blir jätteglada när vi får så kloka och bra förslag som du har för lekplatsen där du bor. Tack!

    Vi kommer inte kunna bygga en ny lekplats den här sommaren, men nästa år vill vi börja planera för det.

    Vi kommer då att fråga dig och din mamma och alla andra som bor där ni bor – om hur ni tycker att lekplatsen ska se ut. Då hoppas jag att du och de andra barnen som bor där vill rita eller berätta mer för oss på GotlandsHem om vad ni tycker att en bra lekplats är. Vi sparar också de förslag ni skrev i brevet till oss.

    Jag tycker också om att åka rutschkana, det kittlar så skönt i magen. Det låter inte alls roligt att den ni har är så långsam. Jag vet inte varför den är så men jag ska försöka ta reda på det och se om det går att göra något åt.

    Jag har inte sett er sandlåda men har fått veta att sanden ska vara bytt. Om den fortfarande är dålig eller om det behövs mer sand, undrar jag om du och mamma Carina kan svara på det här inlägget och berätta det? Det vore toppen.

    Tack igen Linnéa för skrev till oss.
    Jag hoppas att du får en riktigt mysig sommar!
    Från Lillebi på GotlandsHem
    GotlandsHem
  • Hej igen.

    Tack för ert tålamod i väntan på svar. Vi ber om ursäkt att det dröjt.
    Vi har tyvärr blivit tvungna att pausa en del planer och detta är ett av dom. Men det har ändå skett förändringar på lekplatsen i Klintehamn, som ni säkert redan vet. Vi har bland annat bytt ut sittytor och gjort nyplanteringar och självklart så åtgärdar vi löpande de anmärkningar vi får in och allt som kommer fram i besiktningarna som görs. Lekplatserna ses även över i våra underhållsinventeringar.

    Vi hoppas att ni tycker att lekplatsen har fått ett litet lyft om än inte riktigt det ni och vi hade önskat att vi kunde förändra.

    Vi vill återigen tacka för ert fina förslag och engagemang.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör