Har ni krav på folkbokföring?

Hej!
Stämmer det att man måste folkbokföra sig på den adress där en lägenhet man får genom er ligger?
Själv jobbar jag heltid i Visby men är folkbokförd i Stockholm där jag valt att behålla min bostadsrätt. Enklast för mig är att själv välja var jag är folkbokförd, även om jag kommer byta till Visby på sikt.

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga,

    Det stämmer att man måste vara folkbokförd på adressen för den lägenhet man hyr av GotlandsHem. Det är ett villkor för att få hyra lägenhet, precis som det är ett villkor att lägenheten ska vara ditt enda permanenta boende. För att förtydliga ytterligare innebär det alltså också att det inte är tillåtet att hyra lägenhet för att nyttja som övernattning-/komplementboende.
    Bestämmelserna kring folkbokföring är reglerade i Folkbokföringslagen och säger i korthet att du ska vara folkbokförd på den adress där du regelmässigt tillbringar din dygnsvila.

    Vi utför kontinuerligt kontroller avseende folkbokföring. Står du skriven på en annan adress än den du hyr av oss kan vi komma att ifrågasätta ditt behov av lägenheten. Konsekvensen av det kan bli att vi säger upp avtalet.

    Med vänlig hälsning,

    GotlandsHem