Hur fungerar förturskö?

Hej. Undrar hur det fungerar med förturskön hos er och om detta system finns?

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Förtur får man genom Region Gotland men här på GotlandsHem är det är Lena Stengård som handlägger och kan svara på frågor om förtur. Henne når du mellan 8.00-12.00 på telefonnummer 0498-203928.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Hej,
    Jag vill så gärna flytta till ön, men vill bo nära innerstan eller helst inne i den, men tappar modet när man ser att folk har stått i kö mer än 41 år!!! Behövs t o m inom vården, så jag kan få jobb första dagen....hopplöst!
    Varför går aldrig den kön ned? Vad väntar de på?
    Kan man inte ha ngn koll på hur angeläget det är gm att kolla om personer verkligen är aktiva i att besöka sidan?
    Som det nu är så lär man väl vara i himlen när det blir aktuellt...
    Det finns folk innanför muren som vill byta, men aldrig kommer till skott också?
    Kan man tänka sig att dessa kan bli erbjudna ngt som de vill ha?
    mvh

  • Hej Eva-Marie!

    Tack för att du skriver till oss.

    Det är såklart tråkigt att det oftast krävs många år i kön för att bli erbjuden ett lägenhetskontrakt men det är tyvärr så det ser ut i dagsläget. I Visby är det generellt längre kötid som krävs än en bit utanför Visby.

    Huruvida man är aktiv eller inte i bostadskön har ingen större betydelse då det är först när man blir erbjuden ett kontrakt som dagarna i kön är avgörande.

    Vill man byta sin lägenhet kan man lägga in en bytesannons på vår hemsida.

    Ha en trevlig sommar!
    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör