Kommer det att finnas parkeringsplatser för besökande?

Ja det kommer att finnas besöksparkeringar. Dessa kommer vara avgiftsfria de första fyra timmarna och kostar därefter 5 kronor per timme. Parkeringsskiva kommer inte gälla utan parkerar du på en besöksparkering måste du registrera det i appen Parkster eller via SMS. Instruktioner för hur du gör kommer finns i direkt anslutning till parkeringsplatsen. Taxan och reglerna kring besöksparkeringarna kan komma att förändras.

GotlandsHem

Kommentarer

  • Hur många besöksparkeringar kommer det att finnas på varje gård? Idag finns två i vårt område och de är så gott som aldrig lediga för besökare som hälsar på mer sällan och kortare stunder eftersom de används av mer eller mindre permanenta besökare. Vart får gäster parkera om det är fullt på besöksplatserna? Jag undrar också vilket vaktbolag ni kommer använda för omgående bortforsling av bil som felparkerats på en hyrd plats? Kommer ni ta ut böter för felparkerade bilar för att täcka era kostnader för bortforsling av fordon? Kommer det finnas några regler för hur stora fordon som får parkeras?
  • Hej!

    Hur många besöksparkeringar som kommer att finnas varierar från område till område beroende på behovet. Det är bra om vi får veta vart du bor så får vi kolla närmare på just ditt område. Det går bra att ringa vår kundservice på 0498 20 39 00.

    Securitas är det vaktbolag som kommer att rondera i områdena och bötfälla felparkerade fordon. Det är alltså Securitas som tar ut böter.

    Reglerna är att fordonet får vara max 6 m långt och att båda hjulparen är placerade innanför rutan.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Tack för snabbt svar. Frågan gällde Kastanjegatan. Jag undrar också vart gäster ska parkera om det är fullt på besöksplatserna? Kommer Securitas även bärga bort felparkerade bilar direkt? Om man kommer hem och det står en bil på ens parkering behöver den ju forslas bort  så man själv kan ställa sig på rätt plats.
  • Hej igen!

    Om besöksplatserna är fulla får besökarna hitta en alternativ parkeringsplats på annan plats. Det kommer enbart finnas ett begränsat antal parkeringsplatser som är tillgängliga för besökare som GotlandsHem upprättar.

    Hur Securitas hanterar felparkerade bilar kan tyvärr inte jag svara på. Behöver du mer specifik information kring vad som gäller en felparkerad bil hänvisar jag dig till Securitas.

    Jag hoppas det här svarar på dina frågor.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Tack för snabbt svar igen. 🙂
    Visst är det svar på frågorna och jag förstår att det inte är ditt bord riktigt, men ni behöver nog överväga att sätta till fler än två besöksparkeringar för det är inte rimligt att om man har bjudit hem gäster så får de vända och antingen åka hem igen eller parkera på Skarphäll eller Stenhuggaren och gå därifrån om två andra grannar har gäster som hunnit före så platserna är slut. De är ju redan nu så gott som alltid upptagna dygnet runt. Jag förstår också att ni anlitar Securitas som bolag, men hur tänker ni rent praktiskt att man ska göra om en bil står parkerad på ens plats när man kommer hem. Vart ska man då ställa sin egen bil om det är fullt på besöksplatserna? Det blir inte så bra att man då ska köra bort och parkera sin egen bil på köpcentrumet intill och sedan gå och hämta den när den felparkerade bilen är flyttad. Man vill ju själv inte få böter för att ha felparkerat. Försöker bara förstå hur det ska fungera i verkligheten när det inte finns någon allmän parkering i närheten. 🙂
  • Hej igen!

    Jag förstår att de här frågorna kommer upp och att du vill ha ett svar. Jag har försökt kontakta Securitas själv för att be om ett, kanske mer, tillfredsställande och korrekt svar. Tyvärr har jag inte kommit fram i deras telefon. Om jag inte får tag på någon på Securitas idag kan jag försöka igen nästa vecka eftersom det är fredag. Då kan jag återkomma till dig med ett svar från dem om hur det går till med felparkerade bilar och vilka åtgärder du som hyresgäst kan ta. Låter det bra?

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Tack för bra svar. Det vore bra om ni gick ut med information och rutiner kring det. 🙂
  • Hej igen!

    Ursäkta att svaret tog tid, på grund av sjukdom har jag inte varit tillgänglig. Jag har kontaktat Securitas via mejl och inväntar nu svar på din fråga. Så snart jag fått svar från Securitas tar jag vidare deras svar till dig.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej igen!

    Nu har jag fått svar från Securitas. Här kommer deras svar.

    Om en hyresgästs parkeringsplats blivit tagen av annan ska hyresgästen ringa det nummer som går till Securitas som står på infartsskylten till området (0771-767000 detta går till Securitas parkeringscentral).

    Sedan skickar centralen detta vidare till en av Securitas parkeringsvakter, parkeringsvakten kommer då att ringa till hyresgästen för att stämma av att personen hyr aktuell parkeringsplats samt var personen själv parkerat (i normalfallet får hyresgästen ett parkeringstillstånd av p-vakten som gäller för 24 timmar och blir anvisad av parkeringsvakten att parkera på en lämplig plats som i normalfallet är belagd med parkeringsförbud beroende på område).

    Givetvis får även fordonet som tagit annan plats parkeringsböter.

    Jag hoppas du känner dig trygg med det här svaret. Återkom gärna om du fortfarande har frågor.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Tack för bra svar.

  • Hur många besöksparkeringar blir det på gård tre på Kastanjegatan?
  • Hej!

    Det kommer att finnas 9 stycken besöksparkeringar.

    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör
  • Blir det 9 st på varje gård alltså? Eller är det tre per gård?
  • Parkering på besökplats vem skickar man sms till?
    Hälsn.Per
  • Hej igen,

    Det kommer att vara nio platser totalt.
    ____________________________________________________________

    Hej Per,
    Om du menar hur man som besökare betalar så kommer det finnas instruktioner på skyltar i anslutning till parkeringsplatserna. Man betalar via Parkster.

    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör
  • Förlåt, men menar du 9 totalt per gård eller 9 totalt på hela Kastanjegatan?

    Är det tre per gård kommer de ständigt vara upptagna så det låter väldigt lite. 🙂
  • Hej,

    Det kommer att vara nio totalt. Det är inte säkert att det är just tre på varje gård men totalt nio besöksparkeringar i området.

    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör
  • Ok, tack för snabbt svar. Då blir det alltså två på gård tre. Kan ni överväga fler? De är upptagna hela tiden redan nu.

    Ett förslag - kan ni byta plats på de handikappanpassade platserna och besöksplatserna så blir det kortare bit att gå in i området för de som verkligen behöver det. 🙂
  • Tack för dina synpunkter. Jag tar dom vidare.
    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör