Ingår alla kvarter i den nya modellen för hyressättning?

Inte riktigt alla, men nästan.
Här är de kvarter och bostäder som inte berörs av den nya modellen för hyressättning: Boföreningen Kakelugnsmakaren 1 i Terra Nova, Studentbostäderna i kvarteren Järnvägen 6 och Rekylen 1, Trilobiten 1, Bläckfisken 3, Adjutanten 1, 3 och 4 samt Sergeanten 5.

GotlandsHem

Kommentarer

  • Varför ingår inte alla kvarter i det nya systemet?
  • Hej!

    Tack för att du hör av dig.

    Bostäder med så kallade presumtionshyror som gäller vid nybyggnation, går inte att jämföra med vid en bruksvärdering då dessa behöver en högre hyresnivå för att vara möjliga att bygga. Presumtionen består i 15 år. Därefter ska även dessa fasas in i Min Hyra. Sjöliljan har presumtionstid 10 år, med byggår 2010 så deras presumtion gick ut 31 december 2020. All annan nyproduktion vi har har presumtionstid 15 år.

    Boföreningen Kakelugnsmakaren hyr så att säga skalet av GotlandsHem och sköter sin egen förvaltning.

    Studentbostäder har på en väldigt liten yta både kokmöjligheter och hygienutrymme samt att de har gemensamhetsutrymmen som inte finns i övriga fastigheter.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör