Hur man parkerar på våra besöksparkeringar

I de områden där vi har förhyrda parkeringsplatser har vi bytt p-skivan för besöksparkeringarna mot att man registrerar sin parkering i appen Parkster eller via SMS. För att registrera sin parkering behöver man inte använda appen (dock att rekommendera, samma app som används inom Region Gotland) utan det går även bra att göra det via SMS. Observera att fordonets ägare inte behöver vara samma person som registrerar parkeringen.

Hur gör man via SMS?
Skicka ett SMS till telefonnummer 0707-13 14 15 med parkeringsplatsens zonkod (står på skyltningen), registreringsnummer och personnummer (personnummer behövs bara första gången). Exempel: 12345 ABC123 7106061325

Zonkoder:

49809 Adjutanten 1 / Greta Arwidssons gata

49813 Adjutanten 3 / Stora Törnekvior 1-5

49812 Adjutanten 4 / Stora Törnekvior 2-96

49811 Terra Nova, Buntmakargatan 66

49801 Sjöliljan, Sjöliljegatan/Korallgatan

Hur gör man via appen?
För att använda appen så behöver man först ladda ner den och följa instruktionerna. När man sedan ska parkera väljer man helt enkelt den aktuella zonkoden antingen via en lista eller funktionen ”nära dig”. Därefter registrerar man sin parkering.

Vänliga hälsningar
GotlandsHem

Kommentarer

  • Vid Stora Törnekvior 5 finns det fyra besöksparkeringar och två för elbilar.
    Grannhusen, bostadsrättslägenheterna på samma gata, har inte många besöksparkeringar vilket medför att besökare till de lgh ställer sig på "våra" besöksparkeringar. Undrar om de får göra det? Om alla sex parkeringar är upptagna av besökare till bostadsrättslägenheterna var ska då våra besökare till oss som bor i GH parkera?

  • Hej Ingela!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Det är fritt för vem som helst att parkera på besöksparkeringarna. Det är avgiftsbelagda efter de 4 första timmarna, därefter kostar det 5 kronor i timmen.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Vill höra... Det finns en kolonilott på västra törnekvior på Gotland Visby. Får man stå där även om man inte tillhör kolonilotterna. Husbilar står ju där ibland
  • Hej och tack för att du kontaktar oss.

    Kolonilotterna tillhör inte GotlandsHem. Jag kan däremot tänka mig att platserna där är till för de som besöker kolonilotterna.

    Vänlig hälsning,
    Kajsa Kundservice