Eventuell försäljning av fastigheter

När fattar politiken beslut om den strategiska inriktningen för Gotlandshem?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Bill!

    Tack för din fråga,
    Vi inväntar nu regionfullmäktiges beslut i ärendet, vilket skall tas i slutet på februari.
    Efter det vet vi om vi skall gå vidare med en inventering av våra fastigheter och definiera de åtgärder som i så fall kommer att behövas.

    Med vänliga hälsningar
    Linda Bostadsförmedlare
  • Hej igen!

    I måndags, den 27 februari 2017, ställde sig regionfullmäktige bakom GotlandsHems fastighetsstrategi. Det innebär att GotlandsHem nu ska börja inventera och identifiera vilka delar av fastighetsbeståndet som eventuellt kan bli aktuella för försäljning. GotlandsHem vet i nuläget inte vilka fastigheter och hur stor del av beståndet som kommer att läggas ut till försäljning. Frågan kommer att diskuteras vid styrelsemötet den 21 mars 2017.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej

    På styrelsemötet den 21 mars beslutade styrelsen att inte ta ett beslut i nuläget. Ett nytt styrelsemöte är inbokat den 25 april och under tiden kommer GotlandsHem att arbeta vidare med fastighetsstrategin.

    Då många har funderingar kring detta ämne har vi samlat ihop ofta förekommande frågor och svar på hemsidan som kommer att uppdateras fortlöpande.

    Läs gärna på hemsidan om frågor och svar angående fastighetsstrategin.

    Om din fråga inte besvaras får du gärna göra ett nytt inlägg här på vårt kundforum.

    Med vänlig hälsning

    GotlandsHem
  • Hej!

    Igår fattade styrelsen för GotlandsHem beslut om att pröva marknaden för ett antal fastigheter. Det vill säga att man kommer att undersöka hur marknaden ser ut för att sälja en del av GotlandsHems bostadsbestånd. Totalt rör det sig om 944 hyreslägenheter runt om på Gotland, de finns i Visby, När och i Havdhem.

    För dig som är hyresgäst innebär det här att du kan få en ny hyresvärd. Det är viktigt att veta att ditt hyreskontrakt och din hyresnivå följer med vid en försäljning och du har samma rättigheter och skyldigheter även om fastigheten får ny ägare. Precis som det fungerar i GotlandsHem i dag, så styrs hyrorna även hos privata hyresvärdar genom förhandlingar och avtal med Hyresgästföreningen.

     Läs mer i nyheten vi publicerat.

    GotlandsHem
    Bästa svaret
  • Bor du i något av de berörda områden finns det nu ett uppdaterat inlägg med ny information om underhåll av din lägenhet.

    Här hittar du det: Status av underhåll i lägenhet

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Om det blir försäljning, hur behåller man sin köplats i gotlandshem? Rullar det på som vanligt om man loggar in ibland? Jag har strax över 2000 dagar. Jag tänker mycket på att man då vid försäljning inte längre kan kolla byteslägenheter. Hur blir det sen med hyran? Jag har sett att man inte behöver oroa sig isåfall....men hur länge? Kan köparen ev höja rejält efter 2-3 år. Jag vill gärna veta exakt vad man står inför. Vore tacksam för svar. Mvh
  • Hej Camilla.

    Det stämmer att du loggar in som vanligt på Mina sidor för att förnya din köplats. Du måste förnya din köplats inom 365 dagar från det du registrerade dig eller senast förnyade din köplats.

    Vid en eventuell försäljning följer hyresgästernas hyreskontrakt och hyresnivå med och man har samma rättigheter och skyldigheter även om fastigheten får ny ägare.

    Hyresutvecklingen i den privatägda delen av hyresmarknaden styrs av förhandlingar och avtal med Hyresgästföreningen, precis som det gör för GotlandsHem i dag.

    Gällande bostadsbyte så kan du oavsett om du är hyresgäst hos GotlandsHem eller inte, se våra bytesannonser och göra bostadsbyten till GotlandsHem. Här kommer du till sidan för bostadsbyte.

    Jag hoppas att du känner att du har fått svar på dina frågor annars är du välkommen att kontakta oss igen.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Hej!

    Nu har vi skapat två nya trådar som kommer att samla alla nya frågar och svar gällande försäljning av fastigheter.

    Frågor och svar om försäljningen: Försäljning av fastigheter

    Vad händer med dina ködagar: Ny bostadskö för Stäven och Bogen 1

    Denna tråd kommer vi att stänga och hänvisar nya frågor till de nya trådarna.
    GotlandsHem
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.