Frågor och svar om ny modell för hyressättning

GotlandsHem (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!
    Hoppas att ni tar hänsyn i eran inventering av vissa av oss redan betalar extra för t.ex. en hällspis,vilket idag är standard men inte då jag fick min spis utbytt.
    En extra avgift på 28:-/månad som höjs varje år med samma procenthöjning som hyran vilket jag anser är fel.
  • Hej Rolf!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Tillvalen kommer att finnas kvar som tillval och innebär därmed inte pluspoäng i värderingen av din bostad. Du riskerar därför inte att betala dubbelt för pluspoäng och tillval.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej!
    Spisen var för mej inget tillval då ni inte hade något annat att erbjuda,trots detta så måste man betala extra för den vilken dem som får spisen utbytt idag slipper,vilket för mej är mycket märkligt,ingen skall behöva betala extra för något som faktiskt ingår i lägenheten.
  • Hej igen.

    En del av den nya bruksvärde-modellen innebär att man betalar hyra utifrån den standard man har. Exakt vad det innebär för varje enskild bostad kommer vi informera om senare i höst.

    Vänliga hälsingar
    Yvette Kommunikatör
  • Jag är besviken på denna inventering. Det finns ingen bedömning av skicket på bostaden? Tex är det för mig stor skillnad på en plastmatta i mycket enkel kvalitet, som finns i vår bostad, och en linoleummatta som faktiskt är ett mycket bra material.  Vi betalar själva för varmvatten och uppvärmning, men vilket energivärde har huset? Hur bra är elelementen? Hur fungerar ventilationen? Vilket K-värde har fönster och ytterdörr? Varför finns inte elmätare i lägenheten så att man kan kontrollera elförbrukningen? Finns jordfelbrytare? Finns det en plan för löpande underhåll som delges hyresgästerna?
  • Hej Inger!

    Tack för att du kontaktar oss,

    En del av hyressättningen utgår från de egenskaper och den utrustning som finns eller saknas i bostaden. Exempel på det kan vara diskmaskin, balkong och vad du har för golv. Det är skillnad mellan ett bruksvärde på en bostad och om den är i behov av renovering eller inte. Inventeringen är en del i arbetet med att ta fram en ny metod för hyressättning. Den handlar inte om att inventera till exempel slitage eller sådant eller fel. Behov av renovering eller underhåll är frågor för våra fastighetsförvaltare att ta ställning till (utanför det här projektet).

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Kommer ni även i fortsättningen räkna in trappan i lägenheterna på Bogen 2's övervåningar som boyta? Det borde ju generera en lägre kvadratmeterspris då man in fakto inte kan bo i trappan, utan den är en nödvändighet för att nå den egentliga bostaden
  • Hej Anna.

    Tack för att du hör av dig.
    Trappan räknas och kommer fortsätta räknas med.

    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör
  • Så här skrev ni 1/2-2019:

    Poängen kommer att räknas på det som definieras som boyta, alltså inte ytor i trappen eller exempelvis eventuella förråd inne i lägenheten.

    Vänliga hälsningar Yvette

    Så vad stämmer angående trappan?

  • Hej igen.

    Trappstegen
    räknas inte med i boytan men, jag citerat från den här broschyren "Trappa med trapphål mäts i varje plan som om det vore ett golv där. Du räknar alltså inte bort trapputrymmet i något plan".

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hur räknas skillnaden att bo i radhus mot eget fristående hus??
  • Hej Berit!

    Tack för din fråga.

    Till en början behöver man veta att vi utgår från fastighetstaxering och dess klassificering. Det innebär att GotlandsHem endast har 4 fristående hus (Villa) och 228 stycken radhus/Kedjehus. Exempelvis så innebär det att området Fjällskivlingen har, till synes, fristående villor men de klassas inte så, de räknas som radhus/kedjehus.

    • Det vi har mest av, flerfamiljshus med trapphus, är vårt utgångsvärde.
    • I Loftgångshus har vi förhandlat om att det är något som ska generera ett litet avdrag. Trots att man har få grannar så kan man ändå ha lite mer insyn i och med att loftgången gör att man har allmän yta och förbipasserande precis utanför sin egen dörr/fönster.
    • Flerfamiljshus med egen ingång innebär att man har färre grannar än i ett flerfamiljshus med trapphus, alltså ett blygsamt plusvärde.
    • Radhus/kedjehus värderas högre. Man har få grannar och alltid minst en uteplats eller balkong, ibland två och det är mer känsla av "villa".
    • Villa däremot, som vi har få av får ett högt värde. Inga grannar, man har egen tomt, egen parkering etc. Som ett eget hus helt enkelt.
    Hoppas du fick svar på din fråga.

    Vänlig hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Känns så jäkla fel att hela tiden få höjd hyra när inte husen hålls efter . Fadder spricker och trät på husen flagnar och är dassiga . Dom gamla ventilationerna i lägenheterna blåser väldigt kallt . Som s.k.à ny fönstren är inte täta , hörs som man har fönstren öppna när bilar kör förbi och det är kallt vid fönstren . Kibbas kollade en gång å det , men sa bara : är ju trögt att stänga , så ska vara
    tätt ! ! ! Trots att handtagen är kalla , väldigt konstigt .  Detta på Terra Nova

  • Hej Lisa!

    Tack för att du kontaktar oss,

    En del av hyressättningen utgår från de egenskaper och den utrustning som finns eller saknas i bostaden. Exempel på det kan vara diskmaskin, balkong och vad du har för golv. Det är skillnad mellan ett bruksvärde på en bostad och om den är i behov av renovering eller inte. Renoveringsbehov påverkar inte hyran utan hyran sätts utifrån den standard, inte skick, en bostads utrusning har. Detta gäller även byggnaden och området.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Hej
    Vad hände med modellen för hyressättning för oss som fått en rikthyra som är lägre än den hyra jag betalar i dag?
    Ia
  • Hej,
    Vi har inget svar på detta i dagsläget eftersom vi ännu inte nått en överenskommelse med Hyresgästföreningen.
    Vi hoppas på att snart kunna ge besked.

    Vänliga hälsningar,

    Veronica Kundservice