Frågor och svar om öppet nät

Vad betyder öppet fibernät?
Det betyder att fibernätet är öppet för olika tjänsteleverantörer inom tv, bred-band och telefoni vilket innebär en ökad valfrihet för dig som kund.

Vad innebär ett öppet nät för mig som bor i GotlandsHem?
Att du genom tjänsteportalen Zmarket själv kan välja vilken leverantör och vilket utbud du vill ha.

Vad är Zmarket?
Zmarket är beställningsportalen för tv- och bredbandstjänster samt telefoni. För att beställa tjänsterna går du in på hemsidan https://gotlandshem.zmarket.se/

Hur beställer jag nya tjänster?
Koppla in en nätverkskabel i ditt fiber-uttag och gå in på Zmarkets hemsida där du kan välja bland deras urval av leverantörer och tjänster.

Måste jag beställa genom Zmarket?
Du behöver inte beställa dina tjänster genom Zmarket. Du kan ta kontakt direkt med leverantören om du vill, men det är bara de leverantörerna som finns på Zmarket som kan leverera tjänsterna till våra fastigheter.

Vart vänder jag mig om mina tjänster inte fungerar?
Om du har frågor eller stöter på problem som rör någon av dina tjänster kontaktar du alltid den tjänsteleverantör som du har beställt tjänsten av.

Finns det gratis bredband?
Alla lägenheter har tillgång till en hastighet på 1 Mbit/s och denna bredbandstjänst beställs via Zmarket kostnadsfritt. En hastighet upp till 1 Mbit/s brukar räcka för att ladda ner samhällstjänster som till exempel Försäkringskassan, bank, Skatteverket, nyhetssidor med mera.

Behövs ny utrustning i lägenheten?
Byter du tv-leverantör och/eller bredbandsleverantör behöver mediaomvandlaren i din lägenhet bytas ut. Detta gäller också om du beställer högre hastighet än 100 Mbit/s. Ny omvandlare får du från din nya leverantör. Väljer du att behålla de tjänster som du har idag behövs ingen ny utrustning.

Vad händer om jag flyttar?
När du flyttar måste du själv säga upp eller flytta abonnemanget hos din tjänsteleverantör. Du lämnar kvar den ursprungliga mediaomvandlaren och Telias tv-box i lägenheten tillsammans med fjärrkontroll och tillhörande kablar (HDMI och SCART).

Var kan jag få mer information?
För alla typer av frågor som rör dina tjänster vänder du dig till din leverantör. Om du har övriga frågor och funderingar får du gärna kontakta vår kundservice. Du kan läsa mer på hemsidan och söka svar eller ställa din fråga här i vårt kundforum.

Vänliga hälsningar
GotlandsHem

Kommentarer

  • För att beställa internet, måste man gå via Zitius? Ett öppet fibernät bör v'l vara fler än 2-3 leverantörer då det finns fler en dessa i Visby redan, T.ex. finns inte Bredbandsbolaget eller ownit med på zmarket trots att de finns tillgängliga i Visby.
  • Hej Leo!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Du kommer absolut att kunna välja bland fler än 2-3 stycken leverantörer.
    Idag är uppstartsdagen för Z-market vilket innebär att det under dagen succesivt kommer att fyllas på med de leverantörer du som kund kommer att kunna välja bland.

    Med vänlig hälsning

    Yvette Kommunikatör
  • För att förtydliga: för att beställa internet, måste man gå via Zitius?
  • Du behöver inte beställa dina tjänster genom Zitius. Du kan ta kontakt direkt med leverantören om du vill, men det är bara de leverantörerna som finns på Z-market som kan leverera tjänsterna till våra fastigheter.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Om jag beställer ett nytt internetabonnemang från en annan leverantör än Telia, kommer jag fortfarande kunna använda Telia Lagom/Start för TV, eller måste jag beställa TV via internetleverantören?
  • Hej Joel!

    Nej du måste inte beställa dina TV-tjänster från samma leverantör som du köper internet av. Men leverantören måste finnas med bland de som du kan välja bland på Z-market, då det bara är dem som kan leverera tjänster till våra fastigheter.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • Hej. Varför avslutar ni kollektivavtalet med Telia för TV-sändningar, dvs det som ingått i hyran, och istället hänvisar oss till Z-market??? Tippar att många är besvikna nu......
  • Hej

    Tack för din fråga.

    Den kollektiva tv-tjänsten med tv-paketet Telia Lagom, var en del av avtalet som tecknades 2008 och erbjöds som en kostnadsfri förmån till alla GotlandsHems hyresgäster i samband med det fibernät som Telia då installerade.

    Det 10-åriga avtalet upphör 2018 och vår nya kommunikationsoperatör Zitius erbjuder tv-grundutbudet Telia Start kostnadsfritt för alla, tillsammans med ett öppet fibernät som ger större valfrihet och bredare utbud.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Lurendrejeri är vad det är. Varför informeras ingen om att man kan beställa TV billigare hos Telia? I och med att det är Telias utrustning i de flesta bostäderna?
  • Hej!

    Vi vet inte vilka priser som de olika leverantörerna kan erbjuda. Därför hänvisar vi till Z-market för att du själv ska kunna välja bland leverantörer och de olika paket och priser som de har.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej.
    Om jag väljer tv från telia och bredband från en annan leverantör, behövs ny utrustning för det (tex mediaomvandlare?) eller fungerar befintlig utrustning?
  • Hej Teo!

    Om du tecknar abonnemang med en leverantör och ny utrustning eventuellt krävs så ska leverantören skicka med det. Så jag kan tyvärr inte svara på om den du har idag funkar, utan det får leverantören svara på.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej
    Jag hjälper en vän som flyttar in i em av Era fastigheter. Har idag befintligt abonnemang hos comhem och flyttar in i en av era lägenheter, hur gör vi då? Har ägnat gårdagen åt att ringa hennes leverantör och inget händer,de hänvisar till att matningen till lägenheten är spärrad via Er. Tidigare hyresgästen är inte behjälplig..

    Hälsningar
    Dan Wapne

  • Hej Dan.

    Det koaxiala nätet från com hem är inte längre i bruk i våra fastigheter. Förmodligen behöver du därför konvertera ditt abonnemang. Om det är möjligt och i sådana fall under vilka förutsättningar kan vi tyvärr inte svara på utan måste hänvisa till com hem som är din tjänsteleverantör.

    Vilka tjänster och leverantörer som finns tillgängliga via det nät som finns indraget i våra fastigheter kan du söka fram och läsa mer om här.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Är det fortfarande Teliabutiken man skall vända sig till om man behöver en ny fjärrkontroll och behöver man isf ta med sig hyreskontrakt el likn?
    MvhJezzi Aningåkre
  • Hej Jezzi,

    Tack för att du kontaktar oss.

    Rekommenderar dig att vända dig till Telias Kundtjänst på telefonnummer 90 200 och uppge att du är boende i GotlandsHem.

    Vänliga hälsningar
    Agnes Kundservice