• Är det tvingande att ha p-plats om man har bil eller kommer det finnas hyresfria platser?
  • Vi som redan har p-plats som ingår i hyran, fortsätter det som vanligt?
    Kvarteret Melonen.
  • Hej!
    Kommer det att anordnas p-platser för besökande?
  • Hej 😀

    Finns det möjlighet att få hyra parkeringsplats i Adjutanten 4 västra parkeringen där laddstolpe/plats (2 st) för elbil finns?

    Har under ett års tid flyttat bilen fram och tillbaka för att kunna ladda bilen vilket är onödigt krångligt då elbilsanvändning ska underlättas enligt miljömål "Klimatsmarta Gotland".

    Ingen annan har använt laddplatserna att ladda elbil eller som besöksparkering med "Parkster" ... så motivet att det är ont om besöksplatser så att man måste kombinera laddplats/besöksplats med "Parkster håller inte.

    MVH
  • Hejsan!
    Jag tycker det är konstigt med avgift för parkering just då i Stånga.
    Det är aldrig problem att få en parkering där och då onödigt att ta en avgift för oss i det området när det alltid finns plats. Jag kan med säkerhet säga att övriga boende i området tycker likadant.
    Med vänlig hälsning, Alexandra
  • Hej !

    Vad är motivet till att husbilsparkeringen i Adjutanten 4 har blivit avgiftsbelagd med "Parkster" ?

    Från att ha varit gratis för boende i Adjutanten 4 kostar det nu 30 dagar x 24 timmar x 5:- = 3500:- för en månad.

    Resultatet är att ingen använder husbilsparkeringen...

    MVH Kenneth
  • Det blir ju färre parkeringsplatser ! om man åker på semester så låser man upp sin parkeringsplats , var skall folk parkera som hyr lägenheterna på sommaren ? om man bara har sommarbil då står platsen tom hela vintern. mm. Skall det inte finnas några 2-timmarsplatser kvar ?
  • Parkeringsplatser till besökande i bostadskvarteret?

  • Hej!
    Det har kommit in många frågor och vi besvarar dem i denna textruta.

    Är det tvingande att ha p-plats om man har bil eller kommer det finnas hyresfria platser?
    Det är valfritt att hyra en parkeringsplats. Det kommer att finnas avgiftsbelagda besöksparkeringar för gäster.

    Vi som redan har p-plats som ingår i hyran, fortsätter det som vanligt?
    Kvarteret Melonen.

    I bland annat kvarteret Melonen och Terra Nova ingår inte parkeringsplatser i hyran, även de som till viss del idag är uppmärkta som reserverade. Behöver du fortsättningsvis en parkeringsplats kommer du att behöva hyra en sådan.

    Kommer det att anordnas p-platser för besökande?
    Det kommer att finnas avgiftsbelagda besöksparkeringar för gäster.

    Finns det möjlighet att få hyra parkeringsplats i Adjutanten 4 västra parkeringen där laddstolpe/plats (2 st) för elbil finns?
    Nej, inte i dagsläget men vi håller på med en översyn för detta eftersom det har efterfrågats av flera hyresgäster.

    Jag tycker det är konstigt med avgift för parkering just då i Stånga.
    Vi inför förhyrda parkeringar för alla våra hyresgäster oavsett ort.

    Vad är motivet till att husbilsparkeringen i Adjutanten 4 har blivit avgiftsbelagd med "Parkster" ?
    Platsen är avsedd för korttidsparkering, det vill säga för i-, ur-, och omlastning. Är du i behov av att parkera din husbil hänvisar vi till andra platser.

    Om man åker på semester så låser man upp sin parkeringsplats , var skall folk parkera som hyr lägenheterna på sommaren ? Om man bara har sommarbil då står platsen tom hela vintern. mm. Skall det inte finnas några 2-timmarsplatser kvar ?
    Reser du bort och hyr en parkeringsplats kommer den att stå tom under den tiden du är bortrest.
    Hyr du ut din lägenhet i andra hand kan den som hyr av dig ha sin bil på din plats, förutsatt att du inte ska använda den själv.
    I övrigt är gäster, precis som idag, hänvisade till de besöksparkeringarna som finns i respektive bostadsområde.
    Om du har behov av halvårsparkering får du antingen hyra bilplatsen hela året eller säga upp den. Behöver du en bilplats igen sedan får du göra en ny intresseanmälan. Det finns då en risk för att platsen har hunnit blivit uthyrd till någon annan.

    Parkeringsplatser till besökande i bostadskvarteret?
    Det kommer att finnas avgiftsbelagda besöksparkeringar för gäster.

    GotlandsHem
  • Hej! Kommer parkeringsplatserna att markeras som reserverad. Annars är ju risken stor att den blir tagen av annan.
  • Det finns vissa som står alldeles för länge, (blockerar), 24 timmars regel gäller? Det verkar som uppställning!
    MvH
    Olov
  • Hej Olov!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Det är inte tillåtet att ha avställda bilar på GotlandsHems parkeringar.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Dessa bilar är inte av ställda. Men  står långa tider utan att användas. Dagar, förr fanns en 24 timmars regel, har jag för mig.
    Med vänlig hälsning
    Olov

  • Har aldrig påstått att bilarna var avställda! Men långtidsparkerade på uteplats. Trodde att 24 timmars regeln gäller. Upptar P-plats för eventuellt besökare.
    Med vänlig hälsning Olov
  • Hej o tack för svar!
    Får man sätta upp egen reserveradskylt på sin egen plats? Skulle tro att det kommer bli parkeringskrig på terra nova.
    Mvh Håkan
  • Hej Håkan.

    Det kommer att komma upp skyltar i områdena där det kommer stå att det är betalda parkeringar. Man får inte sätta upp egna skyltar.

    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör
  • Är parkeringsplatserna bara till för personbilar eller får man stå där med mindre lastbil?
  • Hej Lotta!

    Ditt fordon får inte vara längre än sex meter och båda hjulparen måste rymmas i rutan.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Nu har ni nog gjort en rejäl tankevurpa. Det kan väl inte vara meningen att en del hyresgäster skall ha tillgång till två, eller flera, parkeringsplatser innan andra ens fått chans på en första. Hur tänkte ni att det skulle lösas rent praktiskt ? Skall hyresgäster som utan parkeringsplats pga av detta stå på gästparkeringar och betala där ? Se till att alla som har behov får först, och låt de som har behov av fler vänta tills första omgången är klar. Vidare kan ni informera i kontraktet att det är Securitas man skall kontakta om någon obehörig står på den förhyrda platsen, så dessa bilar blir lappade.
  • Hej Pia!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Det är som du säger att principen först till kvarn gäller när vi släpper parkeringsplatserna och att du som hyresgäst kan boka fler så länge det finns fler. Om du som hyresgäst inte får en parkering på grund av att de tar slut så hänvisar vi till besöksparkeringen och att hålla koll på Mina sidor, där det läggs upp lediga platser vart eftersom.

    Det är skyltat vid infarten till parkeringen att det är förhyrda platser. Det finns också en skylt där det står Securitas och deras nummer. Skyltarna avtäcks i samband med att parkeringarna blir förhyrda.

    Jag tackar för dina synpunkter och tar dem vidare.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Men uppenbart så fungerar ju inte konceptet "först till kvar" eftersom det gör att andra hyresgäster, som inte är på tå, blir helt utan. Antalet parkeringsplatser räcker inte till för att vissa skall ha två, eller flera, platser
  • Hej igen,

    Jag förstår ditt argument och jag tar med mig det. Det är tyvärr de regler som gäller. Behov av parkeringsplatser skiljer sig för varje hushåll och det kan vara lika behövt att ha mer än en plats som det kan vara att inte ha någon plats alls.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Men kommer det att finnas någon kontroll på att de som använder de hyrda platserna verkligen bor i området och inte tar flera platser och hyr ut till någon annan?
    Mona
  • Gjordes det professionellt så gick man ut i två omgångar där första omgången gäller alla som är intresserade av en (1) parkering. I andra omgången erbjuder man en andra parkeringsplats. Jag är förvånad över att ett i övrig kompetent företag failat i just detta. Nu resulterar detta att fast boende hyresgäster är överlämnade att använda gästparkeringar, och därmed få en dyrare kostnad än vad som är reellt
  • Hej!

    GotlandsHem kan, om det visar sig att någon hyresgäst hyr fler parkeringsplatser än som kan anses vara rimligt utifrån efterfrågan, i efterhand säga upp parkeringsplatser. Men det kommer inte genomföras någon specifik kontroll. Securitas finns tillgängliga om det skulle uppstå en situation där obehöriga parkerar på de förhyrda platserna.

    Vänliga hälsningar

    GotlandsHem
  • Jättebra inlägg ovan , hade varit bättre med en kö för plats nummer 1 och en annan kö för fler platser. Nu får ju som sagt vi som bor  betala för gästparkering dyrt och de som har hyrt extraplatser kan låta sina besökare parkera ´gratis´. Konstigt system.
    Om inte ni kontrollerar att bilarna som parkerar har ägare som är skrivna i området vem skall göra det då?
  • Hallå  Där! Det var självklart, att FÖRST en förfrågan till alla boende i respektive område fått en förfrågan "Brevledes" sedan de P-platser som eventuellt "blev" över, kunde lottas ut! Men det hade väll varit för intelligent?
    Med vänlig hälsning
    Han i Hatten
    Ha en Bra Dag trotts allt
  • Hej!

    Tack för era synpunkter, jag tar dem vidare.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.