Frågor och svar fordonspoolen

Vad är en fordonspool?
En fordonspool är en mobilitetstjänst där bilar och andra fordon kan samnyttjas.
Idag står en bil till 95 % parkerad. Genom att samnyttja bilar och andra fordon leder det till minskad resursanvändning och ett minskat behov av parkeringsplatser. Det blir istället en yta som kan användas till andra trevliga saker som aktivitetsytor eller gemensamma utrymmen.

Vad innebär fordonspoolen för de som bor i Bläckfisken?
En fordonspool ger boende tillgång till två elbilar och två elcyklar.
Ett utmärkt alternativ för de som inte har så stort behov av en bil, eller som ett alternativ till en andra bil.

Varför introducerar vi en fordonspool?
Mobilitetstjänster blir vanligare och vanligare. Vi som fastighetsägare ser flera fördelar med att tillgängliggöra fordonspooler för våra hyresgäster. Det är oftast mindre kostsamt att använda jämfört med att äga en egen bil.

Det gör att vi kan ha färre parkeringsplatser och använda ytan till annat, till exempel för fler bostäder eller en trevligare utemiljö i våra bostadsområden. Att vi inför en fordonspool med elbilar som drivs med förnyelsebar el bidrar också till att våra hyresgäster kan transportera sig utan att släppa ut några fossila växthusgaser, vilket vi tycker är bra.

Hur går det till?
Fordonspoolen tillhandahålls av en samarbetspartner, OurGreenCar. Våra hyresgäster behöver registrera ett konto och kan därefter boka via deras hemsida eller app. Fordonen har bestämda parkeringsplatser och måste parkeras där den hämtades i slutet av bokningen. Användare debiteras sedan månadsvis utifrån hur mycket de har nyttjat fordonen. Aktuell prislista finns att tillgå på OurGreenCars hemsida. Det är fortfarande inte klart om det kommer att ingå en fast registreringskostnad eller inte.
GotlandsHem

Kommentarer

  • Kommer fordonspoolen även att vara tillgänglig för de som bor i området Sjöliljan?
  • Hej Johne!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Tanken är att boende i norr-området kommer få tillgång till fordonspoolen. Exakt vilka och hur de kan ansluta kommer det mer information om när det närmar sig.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem