Får jag odla på min uteplats?

Hej!

Jag har precis flyttat till en lägenhet med uteplats och undrar om jag får odla på uteplatsen?

Kommentarer

  • Hej Sophie!

    Visst får du odla på din uteplats! Både direkt i marken eller i en odlingslåda. Men tänk på att du är återställningsskyldig när du flyttar, vilket innebär att du behöver jämna till markytan och så gräs.

    Med vänlig hälsning

    GotlandsHem
  • Gäller det även om jag planterar ett litet körsbärsträd som sen 40 år senare är ett stort träd? Eller om jag sår en häck runt trädgårdsgränsen? Jag skulle tro att nästa hyresgäst som flyttar in 30-40 år efter mig skulle bli väldigt ledsen och besviken om jag skövlade den fina vackra häcken som ger insynsskydd på tomten.
  • Hej Karl!

    Jag tror att Noras svar framförallt handlade om odlingslåda, det som vi idag ofta benämner som pallkragar. Ett fint körsbärsträd eller en välklippt häck behöver du naturligtvis inte ta bort om du någon dag skulle flytta ifrån din bostad.

    Ha en fin kväll!
    Vänliga hälsningar
    Yvonne Hyresgästsamordnare