Hur fungerar separationsförtur?

Hej. Om jag och min pojkvän skulle separera och jag står utan lägenhet med ett barn. Finns de något sätt man kan få lägenhet snabbare på då?

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Om man separerar och har gemensamma minderåriga barn finns det möjlighet att ansöka om separationsförtur. Detta förutsätter att man inte själv har en kötid som bedöms räcka för att man ska kunna söka en lägenhet. Formulär för ansökan hittar du här.

    Om man beviljas separationsförtur så blir man kontaktad av oss. Man blir sedan inom ca sex månader erbjuden en lägenhet som matchar behoven man har och som finns i närområde från där man bor i dag. Tackar man nej till erbjuden lägenhet så är den beviljade förturen förverkad. Tackar man ja till erbjuden lägenhet måste man bli godkänd som hyresgäst innan kontrakt skrivs. Vid kontraktsskrivning så nollställs sedan eventuella ködagar.

    Vänlig hälsning

    GotlandsHem
  • Behöver man bo i GotlanshEM vid separationen för att få förtur?
  • Hej Sofia,

    Tack för din fråga.

    Nej, du behöver inte bo hos GotlandsHem för att ha möjlighet till separationsförtur.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Om man inte har råd med den lägenhet som man blir erbjuden vid seperationsförtur?  Vad händer då?  Ensamstående med tre barn så blir det tufft med hyra på t ex 9000 kr.
  • Hej Maria,

    Den bostad man normalt blir erbjuden i en separationsförtur överensstämmer med de behov som finns utifrån läge, antal hemmaboende barn och vuxna. Hyran på bostaden är därför därefter. I samband med att man ansöker om separationsförtur är det viktigt att man i sådana fall berättar om eventuella ekonomiska begränsningar utifrån en normal hyresnivå.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Från och med den 19 februari 2019 är det inte längre möjligt att ansöka om separationsförtur hos GotlandsHem.

    Redan beviljade ansökningar berörs inte av detta beslut.
    Andrei Bostadsförmedlare
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.