Bostäder flera dagar i veckan

GotlandsHem effektiviserar sitt söksystem, från och med oktober 2020 kommer lediga bostäder att publiceras på hemsidan så snart de finns tillgängliga.

Den första oktober ändrar GotlandsHem sitt system för publicering av sökbara bostäder. Från att lediga bostäder har publicerats endast en gång i veckan, på torsdagar klockan 15.00, kommer nu sökbara bostäder publiceras löpande i den takt de blir lediga.

– Det här är någonting vi velat göra länge, eftersom vi ser det som en stor fördel för de som söker ny bostad. Därför är vi glada att vi nu har möjlighet att införa den här förbättringen, säger GotlandsHems vd Elisabeth Kalkhäll.

Att lediga bostäder publiceras flera dagar i veckan väntas gynna våra köande hyresgäster. På grund av det gamla systemet har det funnits risk att bostäder stått tomma fler dagar än nödvändigt; en lägenhet som blev ledig en fredag gick tidigare inte att söka innan nästkommande torsdag.

– I vissa fall har detta resulterat i mycket kort och stressig tillträdestid för nya hyresgäster. Med ett jämnare flöde av bostäder motverkar vi sådana problem, säger Elisabeth Kalkhäll.

Samma bostadskö som förut
I och med förändringen tas benämningen ”Bostad direkt” bort då det är något som vissa hyresgäster upplevt som förvirrande. Ansökningstiden för de lediga lägenheterna kommer fortfarande variera mellan ett par dagar och en vecka. Men det blir en tydligare koppling mellan ansökningstiden och tidpunkten för inflyttning i den nya bostaden.

– Kösystemet fungerar på samma sätt som innan, den sökande som har flest ködagar får lägenheten. Det finns alltså ingen anledning att stressa och försöka vara först till kvarn, säger Elisabeth Kalkhäll.

Precis som tidigare finns det möjlighet att prenumerera på mejlutskick av lediga bostäder inom de områden du är intresserad av att bo i. Du anmäler dig till mejlutskick om lediga bostäder på Mina sidor. Märker du att du inte får några mejlutskick från oss kan det bero på att din mejlleverantör automatiskt sorterar massutskick som skräppost, då kan du behöva ändra dina inställningar i mejlprogrammet.

GotlandsHem

Kommentarer

  • Detta sysräm att  dagligen kolla på ev ledigt gör oss sökande  vansinniga .Vem har tid att dagligen kolla. Nej återgå till  en bestämd  dag som tidigare. Som det äSamtr nu så är objektet  inne  för få dagar.Samt varför denna stress  att iavslutningsnflyttning ska ske samma dag som avslutningsdatum  för ansökaningen datum.Tänker ni inte att ev vederbörande har en uppsägningstid.Vem har i dag råd med dubbla hyror  i 3 månader? Tänk om  tänk rätt samt ge dom som är  hyresgäst i got,hem förtur, många på fastlandet  samlar ködagar  till sin pensionsålder-  Mycket har försämrats  inom got.hem  säger en som varit hyresgäst sedan 1968.
  • Hej!

    Vi har valt att lägga ut lediga bostäder så snart dom är klara för inflyttning. Detta för att kunna erbjuda så lång tid som möjligt innan det är dags för tillträde. Vi erbjuder att via Mina sidor aktivera en prenumeration på de bostadstyper och/eller områden man är intresserad utav för att underlätta sin bevakning av lediga bostäder.

    In- och utflyttning sker ofta på samma dag för att undvika att man står utan bostad om avflyttning sker innan man kan tillträda sin nya bostad. Detta är delvis även reglerat i hyreslagen för bland annat att underlätta så att olika hyresvärdar följer samma norm då det inte är ovanligt att man byter hyresvärd när man flyttar.

    Uppsägningstid om tre månader är reglerat i lag vilken är den vi följer tillsammans med de undantag som regleras av samma lagstiftning.

    Vi tillämpar inte något förturssystem för nuvarande hyresgäster inom GotlandsHem utan alla bostadssökande söker bostad och ska godkännas enligt våra hyresvillkor utifrån samma förutsättningar.
    GotlandsHem