Gallring av björkar på Allégatan

Min uteplats vid Allègatan 84 skuggas under stor del av eftermiddagen och kvällen av högväxande björkar. Mitt önskemål är att 5 st till vänster om vägen tas bort, se foto 1 och grenar på björken till höger om vägen, se foto2. Jag förstår inte vitsen med att plantera björkar i ett bostadsområde med tanke på alla pollenallergiker.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre.

    Vi går igenom alla inkomna förslag i slutet på varje månad. Vårt Förslagsråd ser då på möjligheterna att genomföra ditt förslag. Stora förbättringsförslag som behöver planeras in i nästa års budget eller som kräver undersökning i kvarteret lämnas till ledningsgruppen för beslut.

    Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Varje gång du får ett nytt svar på ditt inlägg får du ett mejl som berättar att vi svarat dig.

    Tack för förslaget, din åsikt är viktig för oss.

    Med vänlig hälsning
    GotlandsHem
  • Hej!

    Ditt förslag har nu tagits upp i Förslagsrådet. GotlandsHems policy för trädfällning och beskäring är under arbete. Tills den är färdig följer vi regionens trädfällningsstrategi där följande inte betraktas som giltiga skäl för fällning av träd:

    - Att löv, kottar, barr eller liknande från träd blåser in på privatägd mark.
    - Att träd står i vägen för paraboler och stör mottagningen.
    - Att träd skuggar uteplats eller dylikt.
    - Att träd skymmer utsikt/havsutsikt.

    Därför kommer björkarna hos dig inte att tas bort.

    Gällande vilka träd och blommor som planteras framöver tar vi med oss ditt förslag att anpassa växter efter allergier.

    Med vänliga hälsningar
    GotlandsHem
    Bästa svaret
  • Med tanke på att varje björk suger i sig ca en halv kubik vaten per dygn så hade det nog varit bra att gallra ur ändå, nu när vi skall vara rädda om grundvattnet
  • Vid Jungmansgatan har vi mycket sly och träd vilket ger en djungelliknade  atmosfär. stora träd som fäller löv på hösten och lägger sig i rännorna som då måste rensas ofta, vilket inte görs. solen för dom med uteplats och balkonger är obefintlig och träden suger upp allt vatten i sin närhet. Intressant fråga hur nära skall träden stå egentligen en tomtgräns. Märkligt att man planterar träd i sådan omfattning runt husen.
    MVH
  • Har för mig att det finns ett prejudikat om att träd på uteplats inte skall  vara så högt att det skymmer på andra våningar. Kanske inte prejudikat men ett förslag. Nåt i Roma för många år sedan.. Kanske helt fel men inte trevligt att ha ett träd utanför fönstret precis så grenarna ligger på. och trädet får inte många äpplen/inga alls.
    MVH
  • Hej Kerstin!

    Jag har pratat med din bovärd som kommer att kontakta dig och besöka dig för att göra en bedömning av vad han eventuellt kan göra med dessa träd.

    Med vänlig hälsning
    Yvette Kommunikatör
  • tack för snabbt svar och bovärdarna har varit här och tittat och fått mina tankar. Hoppas på en bra lösning. //