Laddstolpar Elbil

Önskemål laddplats/laddstolpe/laddbox för elbil/laddhybrid.

Gotlandshem :
”Det ska vara lätt att köra klimatvänligt 10 april, 2018”

 T24. Laddplats
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.

Parkeringshandbok SKL :
”Elbilar utgör inte ett särskilt fordonsslag. Däremot kan kommunen genom en LTF besluta att en plats ska vara laddplats, förutsatt att där finns anord­ningar för extern laddning med elektrisk energi för fordons framdrivning (trafikförordningen 10 kap 1 §, 9a §). På en laddplats får endast fordon som kan laddas externt med elektrisk energi för fordonets framdrivning stannas eller parkeras, men andra fordon får stannas för på-eller avstigning (trafik­förordningen 3 kap 54 §). Det finns inget krav på att laddning ska ske för att en bil som kan gå på el ska få parkera på platsen.”

Elbilstidningen Recharge :
”Egentligen är det ingen smart lösning att skylta för laddplatser med en parkeringsskylt. Det innebär att bilister som har en elbil eller laddhybrid ofta inte kan ladda – eftersom det står en fossilbil och blockerar platsen.
Det verkar tyvärr inte spela någon större roll att platsen inte får blockeras av någon annan bil än en elbil eller laddhybrid enligt Transportstyrelsens regler. Det händer ändå – och då kan inte elbilisten ladda.”

Har köpt elbil med lev 2/7 -18 och vill att det ska bli funktionellt.

Prio 1 = att bli tilldelad numrerad parkeringsplats med laddstolpe/laddbox (då blir min plats ledig för annan boende eller besökare).  Elen kostar 3:-/kwh så det högre priset finansierar väl stolpen/boxen?

Prio 2 = att laddplatserna skyltas så att endast elbil / laddhybrid får parkera :

 T24. Laddplats

Nu:

Skyltat (fotomontage)

Kommentarer

  • Hej Kenneth!

    Dom här totalt åtta platserna i området, varav dom två du skickat bild på kommer inom kort att bli tidbegränsade. Dom kommer inte att vara låsta enbart för elbilar eftersom att efterfrågan för närvarande är väldigt låg. Men det är absolut något som kan komma att ändras över tid.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör