Välkommen till Geabs kundforum!
Här kan du söka efter svar, ställa din egen fråga eller hjälpa oss med förslag och idéer.
Vill du göra en felanmälan eller komma i kontakt med oss direkt ber vi dig kontakta oss på Kundservice.
Vi finns här vardagar mellan 08:30–15:30
Om Geab kundservice
Geab består av tre juridiska bolag som tillsammans bildar Geab. Geab kundservice arbetar på uppdrag av samtliga: Gotlands Energi AB, Gotland Elförsäljning AB och Gotlands Elnät AB.
Mål med vår återkoppling
Du får svar på dina frågor helgfria vardagar under kontorstid. Frågorna publiceras inte direkt, utan först när det finns svar. Vi har som mål att du ska få återkoppling senast nästa arbetsdag, från det att vi läser ditt meddelande.
Den elnätsavgift du betalar går till att förnya och förbättra vårt elnät på Gotland.
Förbättra och förnya
De senaste åren har vi intensifierat vår skogsröjningsplan, genomfört riktade underhållsåtgärder mot störningsdrabbade områden på ön samt höjt vårt investeringstempo där vi ofta ersätter ledningar i luften med kabel i mark för att nätet ska bli mer tåligt mot väder och vind.
Modernisera och bygga ut
Elnätet genomgår en omställning och förbereds för en växande andel elfordon, etablering av nya elintensiva industrier och nya bostadsområden. Parallellt sker också omställning till mer lokal förnybar elproduktion. Vi bygger bland annat in ny förbättrad teknik för säkrare och mer effektiv drift och för att du som kund ska kunna producera och sälja din egen el.
Underhålla och övervaka
Stolpar, kraftledningar och annan teknisk utrustning behöver ständigt underhållas för att du ska få el hem till dig. Vi övervakar elnätet 24 timmar om dygnet, året runt och har beredskap för att snabbt avhjälpa eventuella fel.
Läs gärna mer om elnätsavgiften på vår hemsida