Välkommen till Geabs kundforum!
Här kan du söka efter svar, ställa din egen fråga eller hjälpa oss med förslag och idéer.
Vill du göra en felanmälan eller komma i kontakt med oss direkt ber vi dig kontakta oss på Kundservice.
Vi finns här vardagar mellan 08:30–15:30
Om Geab kundservice
Geab består av tre juridiska bolag som tillsammans bildar Geab. Geab kundservice arbetar på uppdrag av samtliga: Gotlands Energi AB, Gotland Elförsäljning AB och Gotlands Elnät AB.
Mål med vår återkoppling
Du får svar på dina frågor helgfria vardagar under kontorstid. Frågorna publiceras inte direkt, utan först när det finns svar. Vi har som mål att du ska få återkoppling senast nästa arbetsdag, från det att vi läser ditt meddelande.
Funktionerna som kan fjärrstyras av oss på Geab är till exempel att uppdatera mätaren med ny konfiguration samt frånkoppla och spänningssätta din anläggning.
Utöver detta finns även HAN-/ P1-porten där du som kund kan avläsa mätdata, via en utgång på mätaren, i alla tre faser med en fördröjning på endast 10 sekunder. I denna port kan du till exempel sätta en dongel från en tredjepartsleverantör som ger dig olika larm eller dylikt vid vissa förutbestämda situationer (t.ex. sned belastning på faserna eller strömavbrott osv).
Mätaren kommer även att ha ett separat relä som kan brytas på fjärr av oss på Geab. Vi kan i dagsläget inte meddela hur detta kommer fungera i praktiken, men teoretiskt skulle ett upplägg kunna vara att du som kund kan koppla en apparat till detta relä som sedan vi på Geab kan fjärrstyra av och på. Det finns flera olika möjligheter med detta.
Med vänlig hälsning
Du kommer inte att kunna köpa en sådan av oss på Geab, utan du får vända dig till en tredjepartsleverantör.
Mvh
Jeanette