Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur loggar jag in i internetbanken?

Du kan logga in i vår internetbank med Mobilt BankID, FOREX ID eller vår koddosa. De två sistnämnda får du tillgång till i någon av våra bankbutiker.

Välj inloggningsmetod genom att klicka på respektive flik.

Ange ditt personnummer med 10 siffror i en följd, utan mellanslag eller bindestreck.

Vill du logga in med Mobilt BankID eller FOREX ID trycker du, efter att du angett ditt personnummer, på knappen för "Logga in". Du kommer då bli ombedd att öppna respektive app i din mobiltelefon eller surfplatta.

I appen skriver du in din sex- eller åttasiffriga pinkod och trycker på "Legitimera". Efter det ska du vara inloggad i internetbanken.

Vill du logga in med vår koddosa skriver du in din pinkod som du själv valde vid första inloggningen samt den engångskod du får fram genom att trycka på koddosan. Tänk på att knappen på koddosan ska vara till vänster. När du fyllt i dina uppgifter trycker du på "Logga in".
FOREX Bank Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej! Hur ska jag kunna loga in på internetbanken efter den 13 september då koddosan upphör? Har ingen smartphone så jag kan inte ladda ner Mobilt BankID.
    Sven
  • Hej Sven!

    Tack för ditt meddelande.

    Att vi enbart erbjuder inloggning med Mobilt BankID är ett affärsmässigt beslut.

    Har du inte Mobilt BankID är du välkommen att besöka våra bankbutiker så hjälper vi dig med dina ärenden över disk.

    Hälsningar
    Elin Kundcenter
  • Då tackar jag för mig och kommer att byta bank.
    Sven
  • Jag kan alltså inte logga in på internetbanken efter den 13 sept.-19! Jag har ingen smartphone och vill heller inte ha någon! Det är faktiskt många som inte har eller vill ha det. Jag har BankID på kort, varför ska inte det gå att använda!? Det kan man ju använda på de flesta ställen, varför inte hos Forex Bank?? Eller? Ingen ny lagstiftning förbjuder väl vanligt BankID! Ska man behöva byta bank fast man inte vill?? Alla har inte en Forex bankbutik inpå knuten!
    Hälsningar från en mycket besviken kund.
    Kerstin
  • Hej Kerstin!

    Efter den 13 september kommer man behöva ett mobilt bankID för att kunna logga in hos oss. Vi är medvetna om att detta kan ställa till med problem för många, men vi har i dagsläget ingen säkerhetslösning för bankID på fil eller kort. Mobilt bankID är säkrare än bankID på kort och fil, och det är endast det vi kommer att använda oss av. Precis som Elin skrev är detta ett affärsmässigt beslut.

    Hälsningar
    Helena Kundcenter
  • Ett mycket dåligt affärsmässigt beslut som ni har tagit att bara ha Mobilt bankID som enda inloggning alternativ för att använda Internetbanken . Jag och många med mig kommer tyvärr att sluta att vara kund hos er.


    E.P
  • Vad är det för ny lagstiftning som snart börjar gälla, enligt ert brev till mig, så er koddosa inte kommer att uppfylla kraven? Från när? Kommer den nya lagstiftningen gälla alla sorters koddosor för inloggning till internetbank, eller bara er sort? Det finns ju bättre koddosor.
    Kan andra ha säkerhetslösningar för vanligt BankID så borde väl ändå Forex Bank kunna ha det också, och inte diskriminera de som inte har den mobila varianten. Är beslutet kanske skrivet i sten? Jag hoppas verkligen inte det!
    Kerstin
  • Hej,
    Jag har ingen Iphone och vill inte ha någon. Har inte råd att köpa.
    På alla andra ställen , där man ska legitimera sig, använder jag Bank ID på fil.
    Om jag skaffar Forex ID, kan jag då fortsätta som tidigare?
    Om inte måste jag byta bank. .
    Fortsätter autogirot som tidigare?
    Min pension sätts in hos er.
    Går allt att göra som tidigare , om jag får Forex ID?
    Tacksam för svar.

    Vänligen Anita Dahlroth




    Anita Dahlroth
  • Hej igen,
    Jag måste alltså ha en Iphone för att vara kund hos er.
    Ett mycket dåligt beslut.
    Vilken slags bank är ni då, eftersom ni inte kan ha BankID på fil?
    Låter konstigt!!
    Om jag ska överföra pengar till annan bank tex eller betala en faktura, måste jag då gå till ett Forexkontor och göra detta?
    Betalar jag för att kunna göra detta?
    Om inte måste jag byta bank.
    Jag tror att ni kommer att förlora många kunder med detta nya , som ni bestämt er för.

    Tacksam för svar

    Vänligen Anita D


    Anita Dahlroth
  • Hej Kerstin och Anita!

    Jag förstår att detta känns frustrerande och att det ställer till med problem. Anledningen till att vi tar bort bankdosan är att en ny lag (kallad PSD2) snart träder i kraft, och i och med den blir de vanliga bankdosorna olagliga att använda då de inte kommer uppfylla de kommande säkerhetskraven. Detsamma gäller för ForexID. Vi har därmed inget annat val än att rätta oss efter detta.
    Jag kan inte svara på hur de andra bankerna ställer sig till detta.

    Vi hjälpa till med att ordna med ett mobilt bankID på både smartphone eller surfplatta. Det behöver inte nödvändigtvis vara just iPhone, andra smartphones fungerar också bra.
    BankID på kort eller fil kommer inte fungera som det ser ut just nu, då vi inte har en säkerhetslösning för detta.

    Hälsningar
    Helena Kundcenter
  • Vi har precis beslutat att vi kommer utveckla våra funktioner så att våra kunder även kommer kunna logga in med bankID på kort och fil när koddosan försvinner. Vi kommer inte själva utfärda dessa, men har man den typen av bankID redan så kommer det att fungera även hos oss.
    Helena Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.