Uppdatering av överenskommelser om avstående från besittningsskydd (HN-2 - HN-5)

I Fastighetsägarna Dokument finner ni hyresnämndernas formulär HN-2 till och med HN-5 som kan användas för överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om att hyresavtalet inte ska vara förenat med besittningsskydd. Hyresnämnderna har uppdaterat sina formulär och därför har vi gjort motsvarande ändringar i de formulär vi tillhandahåller med hyresnämndernas tillstånd.

Tips - Att tänka på när man använder blanketterna
Eftersom hyresnämnderna hanterar ärenden elektroniskt är det viktigt att fylla i parternas e-postadress. Läs mer här om ansökningsförfarandet i hyresnämnden: https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/avtal-hyrestid-och-uppsagning/bostad/ansok-om-hyresnamndens-godkannande/

Ett krav på en överenskommelse om avstående från besittningsskydd är att överenskommen finns i en särskilt upprättad handling. Det innebär att det inte går att föra in villkor om avstående från besittningsskydd direkt i hyresavtalet. Om överenskommelsen om avstående från besittningsskydd ska e-signeras samtidigt med ett hyresavtal måste handlingarna signeras separat.
Johan Jurist

Kommentarer

  • Hej ,
    gällande HN-2 Överenskommelse om avstående av besittningsskydd samt 10A Hyreskontrakt bostad
    Kan man kombinera dem i samma utskick - lägga ihop som med bilaga ?
    Eller måste man skicka dem separat ? Hyreskontraktet först så det signeras och därefter skicka HN-2 ?
    Eller hur gör man rent tekniskt för att skicka dessa två ihop med separata signeringar ?
    Tack på förhand / mvh Pernilla Lindström

    Pernilla Lindström
  • Hej,

    Det är viktigt att handlingarna signeras i separata ärenden om de ska e-signas. Därför behöver hyresavtalet och överenskommelsen om avstående från besittningsskyddet finnas i två olika ärenden i Fastighetsägarna Dokument som skickas som två separata e-signeringar. Det finns inget lagkrav på att hyresavtalet ska signeras innan överenskommelsen om besittningsskyddsavstående skickas. Skälet till att handlingarna ska skickas separat är att en överenskommelse om avstående från besittningsskydd enligt lag ska finnas i en "särskilt upprättad handling".
    Johan Jurist
  • Hej ,
    Gällande min föregående fråga om HN-2 Överenskommelse om avstående om besittningsskydd
    Vi kommer att hyra ut ca 15 lägenheter om en period på max 2 år /lägenhet/hyresgäst from. tillträdesdatum. Vart och till vem skickas dessa avtal ? skickas de med post eller digitalt ?
    tack på förhand
    Pernilla Lindström
  • Johan Jurist
  • Hej,
    Vid uthyrning av lokal/kontor enligt hyreskontrakt för arbetsplatser och kontorsrum, hur avtalar jag bort besittningsrätten i det nya avtalet. Behövs bilagan HN-3 och kan den användas utan att kryssa i någon av dessa rutor, under överenskommelsens innehåll? Om ej, vilka rutor behöver kryssas i?

    Kan det annars räcka med att en text står angiven i särskilda villkor om avstående från besittningsskydd för lokal, etc.?

    Mvh
    /Charlotta
    Charlotta Göthlund
  • Hej,

    En överenskommelse om avstående från besittningskydd ska ingås skriftligen i en särskild handling. Det innebär att överenskommelsen inte får vara del av villkoren i ett hyresavtal. Som huvudregel krävs dessutom att hyresnämndens godkänner överenskommelsen. För ändamålet kan blankett HN-3 användas. De rutor som gäller i det enskilda fallet ska kryssas i. Om inget kryssas i kommer hyresnämnden sannolikt inte godkänna överenskommelsen. Om ni behöver vidare hjälp och är medlemmar i Fastighetsägarna kan ni kontakta medlemsrådgivningen. Kontaktuppgifter finns här: https://www.fastighetsagarna.se/medlem/ditt-medlemskap/medlemsradgivning/
    Mer information finns i formuläret och på hyresnämndernas webbsida: https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/avtal-hyrestid-och-uppsagning/lokal/besittningsskydd-vid-hyra-av-lokal/

    Johan Jurist