Ny mall för överenskommelse om tillfällig hyresrabatt

Fastighetsägarna har tagit fram ett formulär för att underlätta för fastighetsägare att använda det hyresstödpaket som regeringen tidigare beslutat om. Formuläret kan användas vid överenskommelser med lokalhyresgäster om tillfällig hyresrabatt.
Den 16 april 2020 fastställde regeringen förordningen om statligt stöd när vissa lokalhyresgäster fått rabatt på hyran. Förordningen innebär en möjlighet till ekonomiskt stöd om en hyresvärd träffar en överenskommelse om rabatt på hyran med en hyresgäst, som uppfyller förordningens villkor, under perioden 1 april till och med 31 juni 2020.

Mallen finns kostnadsfritt i vår digitala tjänst Fastighetsägarna Dokument fram till den 30 juni 2020, vilket är sista dagen att träffa en sådan överenskommelse enligt förordningen. För att få tillgång till mallen, formulär nr 2020 Överenskommelse om tillfällig hyresrabatt behöver du ha ett konto i tjänsten.

Om du inte redan har ett konto behöver du först registrera dig och kostnadsfritt skapa ett konto. Logga in/registrerar dig som ny kund i Fastighetsägarna Dokument.

Här kan du läsa mer om överenskommelsen https://www.fastighetsagarna.se/aktuellt/nyheter/ny-mall-for-overenskommelse-om-tillfallig-hyresrabatt/
Katja Marknadsansvarig

Kommentarer

  • Hejsan,

    Kan inte komma åt mallen för att titta på den o antar att den ännu inte är upplagd av er utan att det kommer inom rimlig tid.
  • Hej,

    Den ligger uppe i systemet så du ska kunna komma åt den. Antingen kan du under nytt ärende titta under lokal. Formuläret ligger längst ned i den kategorin. Alternativt kan du söka efter 2020 som är formulärets nummer så bör du hitta den. Meddela oss annars.
    Johan Jurist
  • Hej!

    Hittar inte heller någon mall. Varför inte ha en länk i texten som beskriver att ni har en mall?
  • Hej,

    Mallen finns i tjänsten Fastighetsägarna Dokument. Om du inte har ett konto kan du läsa om tjänsten och skapa ett konto här: https://www.fastighetsagarna.se/dokument/om-tjansten/bli-kundpriser/ . När du loggat in trycker du på ”nytt ärende” och får då fram en lista över formulären.

    Länk till inloggning finns i texten ovan. Det går dock tyvärr inte att länka direkt till formuläret.
    Johan Jurist
  • VEM ska fylla i överenskommelsen? Fastighelsägaren eller hyrestagaren?????
  • Hej!

    Det är både hyresvärd och hyresgästs uppgifter som ska vara med i formuläret.

    Katja Marknadsansvarig
  • Hittar inte dokumenet för övernskommelse om tillfällig hyresrabatt.
    har sökt 2020 men inget dokument
  • Hej,

    Enligt hyresstödsförordningen kan stöd utgå om hyresvärd och hyresgäst ingått en överenskommelse om hyresrabatt senast den sista juni 2020, eller för vissa tillkommande branscher, den sista juli. Då Formuläret endast syftar till att användas för denna typ av överenskommelse tillhandahåller vi inte längre formuläret sedan den 1 augusti.
    Johan Jurist
  • Den skall lämnas in den 31 augusti, trodde den låg kvar, tack för svar.
  • Hej,
    Det stämmer att ansökan ska lämnas in senast den 31 augusti men överenskommelsen måste ha tecknats tidigare, se föregående svar. Formulär 2020 avser endast själva överenskommelsen. Ansökan görs hos Boverket och information samt länk till ansökningstjänsten finns här: https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/stod-nar-vissa-lokalhyresgaster-fatt-rabatt-pa-hyran/
    Johan Jurist