KPI för oktober 2020 fastställt - påverkar indexreglerade lokalhyresavtal

SCB har nu presenterat konsumentprisindex för oktober 2020. Konsumentprisindex (KPI) har betydelse för de lokalhyreskontrakt som använder Fastighetsägarnas indexklausul (6E eller 6F), där hyran ska justeras i förhållande till KPI-utvecklingen. Tillägget ändras den 1 januari 2021 enligt klausulen.

Konsumentprisindex, KPI, med 1980 som basår, uppgår för oktober månad 2020 till 336,97 vilket är en ökning med 0,93 enheter (motsvarar en ökning med 0,28 procent) sedan oktober 2019.

Läs mer och se räkneexempel här: https://www.fastighetsagarna.se/fakta/fakta-for-fastighetsagare/bostads--och-lokaluthyrning/under-uthyrningstiden/indexupprakning/
Johan Jurist