Kontrakt för andrahandsuthyrning lokal

Hej!
Jag undrar om jag kan använda detta kontrakt som andrahandskontrakt för lokal ?

Kommentarer

  • Hej,

    Det går bra att använda vårt vanliga lokalhyresavtal 12B.3 för andrahandsuthyrning av lokal.

    Vid andrahandsupplåtelse kan det finnas anledning att särskilt överväga om besittningsskyddet ska avtalas bort för det fall avtalet mellan hyresvärden och förstahandshyresgästen upphör. Formulär HN-5 kan användas om detta blir aktuellt.
    Johan Jurist
  • Hej, finns det inte ett avtalsdokument som är specifikt framtaget för andrahandsuthyrning? Är det så att man ska använda dok 12B.3 och HN-5 för detta?
  • Hej,

    Nej, det finns inget särskilt kontraktsformulär för andrahandsuthyrning av lokal. Till exempel kan 12B.3 användas, eller något av våra andra lokalhyreskontrakt beroende på uthyrningens karaktär. Det kan finnas ett värde i att använda samma formulär som används mellan fastighetsägaren och förstahandshyresgästen för att villkor ska korrespondera, i den mån det är önskvärt.
    Johan Jurist