Indexklausul för bilplatsavtal(3)

Hej
Jag undrar om man kan använda indexklausul KPI, trots att upplåtelsetiden är kortare än 3 år?

Kommentarer

  • Hej,
    Till ett bilplatsavtal där mark upplåts kan indexklausul användas även för upplåtelser som löper på kortare tid än tre år. Detta då en upplåtelse av mark för parkeringsplats är att se som ett avtal om lägenhetsarrende varpå 8 kapitlet jordabalken gäller för upplåtelsen istället för 12 kapitlet jordabalken (hyreslagen).

    Vid upplåtelse av bilplats i garage gäller dock hyreslagen varpå ett avtal måste löpa för viss tid om minst tre år för att indexklausul ska kunna användas.
    Johan Jurist
  • Tack för informationen