Hur skapar jag ett mallärende?

Mallärende är ett helt eller delvis ifyllt ärende som ska fungera som mall för nya ärenden i organisationen. Du kan skapa ett mallärende som innehåller ifyllda fält och bilagor, även egna uppladdade bilagor.

1. För att skapa ett mallärende startar du ett ärende på vanligt sätt. Du väljer ett formulär som du därefter fyller i. Ärendet kan bestå av flera formulär och du kan även ladda upp egna bilagor. När du är klar så sparar du ärendet, du behöver inte skarpmarkera det. Genom att trycka avsluta hamnar du i "mina ärenden".

2. Under "mina ärenden" klickar du på ikonen med tre punkter för det aktuella ärendet. Du väljer därefter "spara som mall"

3. Du får därefter möjlighet att namnge mallen. Du kan även ange en beskrivning, till exempel gällande när mallen kan användas.
4. När du tryckt spara är din mall klar. Under "Dokument" hittar du fliken mallärenden. När du klickar på den ser du alla organisationens mallar. För att starta ett ärende utifrån en mall klickar du på "använd". Då skapas ett nytt ärende upp utifrån mallen.

5. Vill du ändra i mallen, döpa om den eller ta bort den klickar du på pilen till höger om "använd".

Se gärna vår instruktionsfilm för mallärenden:

Johan Jurist

Kommentarer

  • Verkar bra! Finns det möjlighet att lägga upp ett testärende för att se hur det fungerar?
    Mvh
    Agneta
  • Hej

    Ja det går utmärkt att lägga upp ett test mallärende. Då detta inte är något som kostar något. Utan du kan följa guiden här som Johan har lagt upp på ett ärende som står som utkast för att testa dig fram.

    Ha en fortsatt bra dag.
    Support Fastighetsägarna Dokument