Brandskyddsklausulen (68) uppdateras med anledning av nya regler om skriftlig redogörelse.

Fram till den sista december 2020 fanns enligt lagen om skydd mot olyckor krav på att ägare till vissa byggnader och andra anläggningar där risken för brand och dess konsekvenser ställer särskilda krav på kontroll av brandskyddet att lämna in en skriftlig redogörelse för brandskyddet till kommunen.

Från och med den 1 januari 2021 finns inte längre kravet och Fastighetsägarnas brandskyddsklausul, formulär 68, har därför reviderats. Ändringen innebär att villkoret avseende skriftlig redogörelse för brandskyddet har tagits bort.

Notera att att den skriftliga redogörelsen inte är samma sak som den dokumentation som kan behöva upprättas inom ramen för det systematiska brandskyddsarbetet. Det systematiska brandskyddsarbetet ska även fortsättningsvis bedrivas och krav på övrig dokumentation som upprättas inom ramen för det systematiska brandskyddsarbetet påverkas inte. Denna dokumentation kan komma att begäras ut av kommunens räddningstjänst vid en tillsyn.
Johan Jurist

Kommentarer

  • Hej
    Då undrar jag bara om blankett 69: "Bilaga till Klausul om brandskydd" också
    har tagits bort i smband med denna revidering.
    Mvh
  • Hej,
    Tidigare fanns en sådan gränsdragningslista, formulär nr 69. I samband med lanseringen av det nya lokalhyresavtalet 12 B.3 2018 togs gränsdragningslistan bort. I formulär 68 finns en förtryckt ansvarsfördelning men om avvikelse ska göras från denna får en separat skrivning upprättas, t.ex. i en fritextbilaga.
    Johan Jurist
  • Hej,

    Hur är det idag, finns det någon färdig gränsdragningslista (lyckas inte hitta någon) eller måste allt skrivas i fritextbilaga?
    Vänligen
    My
  • Hej,

    Det finns tyvärr ingen färdig gränsdragningslista för brandskyddet om det ska fördelas på annat sätt än vad som framgår av första alternativet i klausulen.
    Johan Jurist