Blankett 95 Klausul om mervärdesskatt (moms)?

Varför har ni tagit bort blankett 95 Klausul om mervärdesskatt (moms)?
Katja Marknadsansvarig

Kommentarer

  • Klausulen blankett 95 fanns tidigare för situationen när lokalhyresgästen bedrev en verksamhet som inte, eller endast delvis, medförde en skattskyldighet enligt mervärdesskattelagen. I blanketten slöt parterna en överenskommelse om vad som ska gälla för det fall att ändrad lagstiftning medförde att uthyrningen blev momspliktig under hyrestiden.
    Det står nu klart att lagstiftningen inte kommer att ändras på detta sätt varför klausulen (som alltså varit en slags ”latent klausul”) inte längre behövs (Utredningen Ds 2009:58 innehöll förslag om att all uthyrning av lokaler skulle beläggas med moms och att reglerna om frivillig skattskyldighet för moms vid uthyrning av lokaler skulle slopas men så skedde alltså inte).

    Den lagstiftning som istället infördes är den om frivillig skattskyldighet för moms vid uthyrning av lokaler. Klausulen blankett 95 togs därför bort i maj 2018. Vad gäller reglering om moms i övrigt, se i huvudavtalens (t.ex 12B3) regleringar om detta.

    Med vänliga hälsningar
    Maria Isaksson, Jurist
    Katja Marknadsansvarig
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.