Bilplatskontraktet (3) och garagekontraktet (14) är numera anpassade bl.a. för elfordonsladdning

Nu har vi anpassat bilplatskontraktet (3) och garagekontraktet (14) för laddning av el/hybrid-fordon. De uppdaterade kontrakten finns numera att tillgå i Fastighetsägarna Dokument. Revisionen innebär att avtalen är bättre anpassade för laddning av elbil, något som blir allt mer vanligt förekommande. Avtalen har också anpassats för samnyttjande, det vill säga att uthyrning sker till olika hyresgäster vid olika tidpunkter vilket ger en mer effektiv fastighetsanvändning.

Revisionen innebär bland annat:
  • Att kontrakten har anpassats för garage-/parkeringsplatser med utrustning för laddning av el/hyrid-fordon vilket medfört förändringar i avsnitten om användning, elström, hyra/avgift och avtalsvillkor.
  • Ett nytt avsnitt om samnyttjande av garage-/bilplats har tagits in.
  • Att i avsnittet om hyra/avgift har alternativ för fast årlig uppräkning med procent eller kronor förts in. Fast uppräkning förekommer t.ex. i hyresavtal som löper kortare tid än tre år då indexklausul inte kan användas.
  • Uppdatering av personuppgiftsavsnitten har skett samt mindre ändringar i flera andra delar av kontrakten bland annat genom numrering av avsnitt, tydligare skrivning om debitering av el samt utförligare avtalsvillkor.
  • Avsnittet om spolplatta tagits bort från hyresavtalet. Om spolplatta finns och ersättning för detta behöver regleras särskilt kan detta föras in under särskilda bestämmelser eller i en egen bilaga.

Johan Jurist

Kommentarer

  • Hej
    Jag är mycket intresserad av Bilplatskontraktet (3) och garagekontraktet (14). Hur kan man fåovannomnda kontrakts mall.

    Tack
  • Hej Tatevik,

    Registreringen gör man på  https://www.fastighetsagarnadokument.se/Account/Login och trycker på registrera dig. E-postadressen man skriver in blir då användarnamnet och sedan väljer man ett valfritt lösenord.

    När du har loggat in för första gången i portalen så kan du registrera det bolag du vill arbeta med, du skriver då in organisationsnummer/personnummer under företagsöversikt. Om bolaget redan finns registrerat i systemet så kommer det upp en knapp som skickar en förfrågan om associering till bolaget som då en administratör eller ägare behöver godkänna. Om bolaget inte finns i systemet så får man fylla i bolagsuppgifter direkt efter att man skrivit in organisationsnummer/personnummer i företagsöversikt.

    Support Fastighetsägarna Dokument