Bilaga till klausul om brandskydd

hej. jag hittar bilaga 68 med saknar de äldre dokumentet där man kan kryssa i vem som ansvarar för vad. HV eller HG. Finns inte denna digitalt?
MvH Robert

Kommentarer

  • Hej,

    Tidigare fanns en sådan gränsdragningslista, formulär nr 69. I samband med lanseringen av det nya lokalhyresavtalet 12 B.3 2018 togs gränsdragningslistan bort. I formulär 68 finns en förtryckt ansvarsfördelning men om avvikelse ska göras från denna får en separat skrivning upprättas, t.ex. i en fritextbilaga.

    Vi tittar dock på frågan om en separat gränsdragningslista så om du vill beskriva ditt behov, t.ex. vilken typ av lokal det rör får du gärna göra det i denna tråd. Det kan i så fall underlätta vårt arbete.
    Johan Jurist
  • Vem ansvarar för det löpande SBA i detta avtal? Jag vill lägga detta ansvar för hyresgästen. Det gäller en industrifastighet. Bilagen fördelar SBA på båda parter. Vad ligger löpande på fastighetsägaren om fastigheten nu är godkänt när hyresgästen flyttar in?

    Kan ni också förklarar skillnaden på "krav på skriftlig redogörelse" Vilket är normalt förfarande?

  • Hej,

    Ansvaret för systematiskt brandskyddsarbete är delat.

    Klausulen innehåller en beskrivning över hyresgästens ansvar för underhåll och utbyte vissa delar av brandskyddet, främst det är synligt och åtkomligt för denne och som enbart betjänar lokalen och som inte styrs av ett för byggnaden centralt system. Hyresgästen svarar också för underhåll och utbyte av sådana anordningar som hyresgästen tillfört lokalen. Om verksamheten ställer högre krav på brandskydd än vad som gäller i allmänhet för att lokalen ska kunna användas för avtalat ändamål ansvarar hyresgästen för detta även om parterna avtalat om att hyresvärden vid tillträdet svarar för att lokalens brandskydd uppfyller de krav som kan ställas med hänsyn till det avtalade ändamålet med förhyrningen.

    Övrigt brandskydd svarar fastighetsägaren för.

    Beträffande skriftlig redogörelse är detta ett ansvar som ligger på fastighetsägaren enligt lag. Skriftlig redogörelse är nödvändig om vissa typer av verksamheter finns i huset. För att kunna uppfylla ansvaret behövs information från hyresgästen vilket föranleder villkoren om parternas informationsutbyte. Kryssruta väljs utifrån om byggnaden vid tillträdet omfattas av kravet på skriftlig redogörelse, det vill säga om någon verksamhet som beskrivs i SRVFS
    2003:10 ( https://www.msb.se/siteassets/dokument/regler/rs/8c836960-b1ef-4113-8fc3-aa8648849f40.pdf ) finns i byggnaden.

    Läs gärna mer om brandskyddsklausulen i handledningen till lokalhyreskontraktet 12B.3 : https://www.fastighetsagarna.se/fakta/broschyrer-och-faktablad/Avtalshandledningar/handledning-till-hyreskontrakt-for-lokal-12b.3/

    Johan Jurist
  • "Hyresgästen svarar för sådant brandskydd som är synligt och åtkomligt för denne". Vad skulle kunna defineras som undantag där hyresgästen inte är ansvarig?
    Vidare fråga, "...lokalen och som inte är styrda av byggnadens centrala system". Är detta att tolka endast vid ett gemsamt brandlarm för t.ex. flera olika hyresgäster under samma tak?
  • Hej,

    Exempel på sådant brandskydd kan vara brandskydd i väggar samt stigarledningar.

    Ett exempel på brandskydd som styrs av byggnadens centrala system kan vara anordning för automatisk stängning av branddörrar.
    Johan Jurist