Avtal vid uthyrning av villa (småhus)?

Vilket avtalsformulär ska jag använda om jag ska hyra ut ett småhus?

Behöver jag skriva en särskild överenskommelse gällande besittningsskyddet?
Johan Jurist

Kommentarer

  • Vi har två standardavtal på Fastighetsägarna Dokument för uthyrning av småhus.

    24A Hyreskontrakt för villa används om uthyrningen omfattas av lagen om uthyrning av egen bostad. Det är aktuellt om en privatperson som hyr ut en bostadslägenhet (egen fastighet eller bostadsrättslägenhet). Lagen gäller bara om uthyrningen sker utanför näringsverksamhet och för en uthyrning i taget. Lagen gäller inte heller för uthyrning av fritidsbostad. Om flera hus hyrs ut gäller lagen bara för den första. Om uthyrningen omfattas av lagen så får hyresgästen inget besittningsskydd och reglerna gällande hyressättning och hyrestid/uppsägning skiljer sig från regler som gäller för andra typer av uthyrningar.

    24B Hyreskontrakt för villa används för alla uthyrningar som inte omfattas av lagen om uthyrning av egen bostad. Dessa typer av uthyrningar styrs främst av 12 kapitlet jordabalken, eller hyreslagen som kapitlet kallas. En hyresgäst kan då få besittningsskydd, antingen omedelbart,eller efter viss tid, bl.a. beroende på huset är uthyrarens egna bostad, om det är en andrahandsupplåtelse eller om det är ett fritidshus.

    Det går att avtala bort besittningsskyddet. I vissa fall går det utan att hyresnämndens tillstånd inhämtas men i andra fall är det nödvändigt att inhämta hyresnämndens tillstånd. Du hittar två olika formulär som heter HN-2 och HN-4 som är framtagna av Domstolsverket, men som vi tillhandahåller. Vilket av formulären du ska välja beror på om du behöver inhämta hyresnämndens tillstånd eller inte.

    En mer utförlig beskrivning finns i vägledningen som du ser när du väljer formulären i tjänsten.

    Johan Jurist