1055 Avtal om upplåtelse av bostadsrättslägenhet i andra hand

Kontraktsmallen används när en bostadsrättshavare upplåter sin lägenhet i andra hand. Avtalet avser en uthyrningen till bostadsändamål.

Johan Jurist

Kommentarer

  • Hej, hur kommer jag över kontraktsmallen?
  • Hej,

    Alla våra formulär finns att tillgå i tjänsten Fastighetsägarna Dokument. Du kan läsa om hur du får tillgång till tjänsten här: http://www.fastdok.se/om-fastighetsagarna-dokument/sa-har-kommer-du-igang/

    Just detta formulär finns även att ladda ned som ifyllbar pdf från Fastighetsägarnas hemsida: https://www.fastighetsagarna.se/fakta/broschyrer-och-faktablad/blanketter-och-mallar/1055-avtal-om-upplatelse-av-bostadsrattslagenhet-i-andra-hand/
    Johan Jurist
  • Hej
    Finns avtal 1055 översatt på engelska?
  • Hej,

    Avtalet finns tyvärr inte översatt till engelska idag. En engelsk översättning kommer dock komma framöver.
    Johan Jurist

  • Hej! Min hyresvärd, som är en privatperson har använt mallen för vårt hyresavtal, där denna hyr ut sin bostadsrätt. Enligt villkoren om uppsägning i mallen så är uppsägningstiden för hyresgästen 3 månader. Detta är ju dock inte i enlighet med 2,3 paragraferna i lagen om uthyrning av egen bostad, vilket enligt 2 paragrafen gör villkoret i mallen utan verkan, vad jag förstår det som? Jag undrar således om mallen inte är tänkt att vara tillämpbar av privatpersoner, utan enbart näringsidkare, eller om jag missförstått något.
  • Hej,

    Enligt formulär 1055 kan hyresgäst säga upp avtalet till det månadsskifte som infaller närmast efter en månad från uppsägningen. Du kan ta del av formuläret enligt beskrivningen i första inlägget. Är det formulär 1055 som använts? Du hittar formulärets nummer längst ned på avtalet.
    Johan Jurist
  • Hej, kan jag använda dokument 1055 för andrahands uthyrning av hyresrätt?
  • Hej,

    Nej, för andrahandsuthyrning av bostadshyreslägenhet kan formulär 78 användas. Du hittar det här: https://app.fastdok.se/external/contract-create/174
    Johan Jurist