Vilken är den största energitjuven i hemmet?

Hej. Vilken är den störta energitjuven i hemmet och hur kan jag göra för att minska användningen av hushållsel?
Lollo

Kommentarer

  • Hej Lollo,

    Tack för att du hör av dig.

    Det är svårt att peka ut en förbrukare som den enskilt största. Enligt Energimyndigheten drar belysning, kyl och frys, samt tvätt och tork ca 20% vardera av hushållselen i snitt. Matlagning drar ca 16 % och diskmaskinen 7%. Övriga 17% av elförbrukningen består mestadels av hemelektronik.

    Kyl och frys står på hela dygnet och drar därför el hela tiden. Diskmaskin, tvättmaskin, spis och ugn används däremot bara några få timmar per dygn, men effekten är i gengäld högre. För många är diskmaskin och tvättmaskin därför de enskilt största elförbrukarna över året så det är bra att att diska och tvätta så sällan som möjligt samt att fylla maskinerna.

    I tvättstugan är det ofta torkningen som är mest energikrävande. Om man har egen torktumlare kan den dra upp till 3 ggr så mycket energi som tvättmaskinen. Tänk därför på att hänga upp tvätten för att lufttorka om det är möjligt.

    Kolla gärna på videon nedan från Sveriges Allmännytta!

    Charlotte