Vad är bäst - att handdiska eller maskindiska?

Vad är bäst och vad ska jag tänka på för att spara energi när jag diskar?
Mattis

Kommentarer

  • Hejsan Mattis,

    Tack för att du frågar oss.

    Normalt sätt är det mer energieffektivt att diska i maskin än att handdiska.

    Det gäller dock att ha en relativt effektiv diskmaskin, att använda ett energisparläge och att diska bara när maskinen är full, för att få en riktigt låg förbrukning.

    Det är heller inte så bra om man först diskar nästan rent för hand innan man ställer in disken i maskinen. Ofta räcker det med att skrapa av matrester. Ska du handdiska så gör det aldrig under rinnande vatten och ha inte mer vatten eller högre temperatur än vad som krävs.

    Se gärna filmen nedan från Sveriges Allmännytta!

    Charlotte