Får jag ha en inneboende i min lägenhet?

Hej!
Får man ha inneboende i era lägenheter? Någon vecka? Ett par år?
Får man hyra ut i andra hand?
Med fyra barn i åldern där man vill pröva sina vingar, blir det lätt att någon av dem återkommer en kortare tid, innan de ger sig av igen. Därför vill jag ha en lite större lägenhet, än vad jag behöver. Men det blir dyrt...
Marie

Kommentarer

  • Hej Marie,

    Det är lov att ha inneboende ja. Men däremot om du vill hyra ut din lägenhet i andrahand gäller andra regler.

    Man får fylla i en ansökan här hos oss och då tala om varför man vill hyra ut och när man kommer att flytta tillbaka. Man väljer också andrahandshyresgäst själv.
    Om man hyr ut i andrahand har man fortfarande det fulla ansvaret för sin lägenhet och sin andrahandshyresgäst. Ofta när man hyr ut i andrahand är det p.g.a studier, tillfälligt boende på annan ort m m.

    Återkom gärna om du har flera funderingar och frågor!

    Med vänliga hälsningar,
    Maria