När har ni bestämt om hyreshöjningen?

Nåsta år.s hyrorna. Hur har ni tenkt att det bli  ? Tack
Pelle

Kommentarer

  • Hej Pelle,

    Hyresförhandlingen för 2021 är inte klar riktigt ännu men så fort vi har någon information till er hyresgäster så kommer vi att gå ut med den.

    Ha en fortsatt bra dag! 😊
    Charlotte
  • Hejsan Charlotte Hur mycket är 0.75 till Alla? Borde de  inte varit lågenhet och hur gamla och slitna dom år plus mindre till dom   ?
    Pelle
  • Hej Pelle,
    Det stämmer att det sker en hyreshöjning på 0,75% till samtliga hyresgäster. Årets förhandling är en uppgörelse som tar hänsyn till pandemins effekter.

    En lägenhet som är äldre och inte genomgått någon ROT-renovering har generellt en lägre hyra än exempelvis en nybyggnation, vilket då även innebär en lägre hyreshöjning i kronor.

    Ha en fortsatt trevlig dag! 😊
    Camilla
  • Jag undrar även om inte storleken på lägenheten spelar in, när hyran sätts. Större - högre hyreshöjning ?
    Istället för ex. 200 kr i höjning för alla.
    Tex
    Tex Olausson
  • Hej Tex,

    Tack för din fråga.

    Ännu är inte förhandlingarna mellan Fabo och Hyresgästföreningen i Norra Skåne igång gällande ny hyreshöjning. Ibland är höjningen procentuell och ibland är den ett fast belopp, det är olika från år till år och inget som vi kan svara på ännu.

    Om du vill framföra din åsikt ska du vända dig till Hyresgästföreningen som sköter förhandlingen för våra hyresgäster.

    Ha en riktigt fin dag!
    Charlotte
  • Hejsan fabo. Undrar lite om nya hyran 2023 kommer bli . Har ni börjat förhandla och när kommer detta ut?
    Pelle
  • Hejsan,

    Förhandlingarna har just kommit igång och det kommer att dröja innan det finns något besked om hyreshöjning. Så snart vi har ett besked att dela med oss av så kommer vi att göra det.

    Ha en bra dag!
    Charlotte
  • När beräknas förhandlingarna va klara?
    Eva
  • Hej Eva,

    Vi siktar på att vara klara innan årsskiftet och hoppas på att det är så det kommer att bli i årets förhandling. Dock är det inget som vi kan räkna med.

    Ha en bra dag!
    Charlotte
  • Hur mycket vill ni höja hyrorna för 2023? Med all oro som finns nu och att de står så mycket om 9-15%hos andra bolag i hela Sverige så skulle det nog kunna lugna många om vi får lite info 😀
    Josefin Nilsson
  • Hej Josefin,

    Så snart vi har mer information gällande årets hyresförhandling så kommer vi dela den med er hyresgäster. I dagsläget har vi ingen information att dela med oss av.

    Ha en bra dag!
    Charlotte
  • Hej verkar ta long tid förhandla hyra. ? Är fabo so girig att inte kan komma överens med hyresgäst förening  ?
    Pelle
  • Hej Pelle,

    Eftersom att det är ett nytt förhandlingsätt, dvs treparten så tar det längre tid att komma överens om vilken sätt man ska förhandla på. Vår målsättning är att det ska bli klart så snart det bara är möjligt.
    Charlotte
  • Vem är trepart  ?
    Pelle
  • Hej,

    Treparten är Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta som tagit fram ett nytt underlag som ska ligga till grund för förhandlingen.

    Vill du läsa mer om hur hyresförhandlingen går till så finns mer information på ex. Hyresgästföreningens hemsida.
    Charlotte
  • Hej,

    Nu finns en uppdatering gällande 2023 års hyresförhandling och aviseringen av Januaris hyra.

    Se länk: Kommer hyreshöjningen för 2023 på avin i Januari?
    Charlotte
  • Hej,

    Nu är hyran för 2023 beslutad och offentlig.

    Se länk: ​Vad blir den nya hyran för 2023?​​​
    Charlotte
  • Hyrorna 2024 finns det något  beslut.   ?
    Pelle
  • Hej Pelle,

    Nej, det är ännu en pågående förhandling och än finns inga beslut.

    Så snart beslut finns så kommer vi att informera.

    Ha en bra dag!
    Charlotte
  • Hejsan vilka  krav fabo ställer  ? Och varför de hyresgäst som måste betala priset fabos dåligt projekt och nyrenovering som inte ens  behövs.

    Pelle
  • Hej Pelle,

    Hyresförhandlingen är inte klar ännu och så snart vi har besked så kommer vi att informera våra hyresgäster.
    Hyran kan komma att bli retroaktiv från 1 januari.

    Ha en bra dag!
    Charlotte
  • Varför förhandlingar dra ut i tiden  ?   Kan inte ni komma överens med hyrona  ?
    Pelle
  • Hej Pelle,

    Förhandlingen pågår ännu och så snart det finns besked så kommer vi att dela med oss av dessa.

    Ha en bra dag!
    Charlotte
  • Hejsan vilka krav fabo har kommande året hyrona  ?
    Pelle
  • Hej Pelle,

    Ännu pågår förhandlingar och så snart vi har mer information till våra hyresgäster så kommer vi att dela med oss av den.

    Önskar dig en bra dag!
    Charlotte
  • Va finns det regler för social kontrakt och va gör man när det förekommer störningar  ?
    Pelle
  • Hej Pelle,

    Vi har försökt att återkoppla till dig via mail men du verkar fylla i en mailadress som inte gäller. Maila till oss på info@fabo.se så hjälper vi dig vidare med dina frågor som vi har några följdfrågor om.

    Ha en bra dag.
    Charlotte