Hur ska hyreshöjningen beräknas?

I ett par år så har ni höjt hyran med ett fast belopp oavsett om man hyr en enrummare eller femrummare, samma belopp oavsett lägenhetens storlek.
Det känns inte ok att den som hyr de minsta lägenheterna får samma höjning som de som hyr en stor lägenhet. Hoppas att ni återgår till höja hyrorna efter bostadens yta.
Sist jag ställde frågan till er så hänvisade ni mej till hyresgästföreningen, som svarade mej att det inte är hyresgästföreningen som ställt önskemålet om att hyreshöjningen skall samma oavsett lägenhetsstorlek.
Tänker ni återgå till att hyreshöjning baseras på lägenhetens storlek?
Eller ska hyresgäster med små lägenheter fortsätta sponsra hyran på de stora lägenheterna?

Marie

Kommentarer

  • Hej Marie,

    Tack för din fråga.

    Anledningen att vi förhandlar kr/lägenhet är att hyresbilden för FABO's stora och små lägenheter inte är proportionerlig. När vi har förhandlat i % har det genom åren lett till en hyresglidning mellan stora och små lägenheter som inte är i relation med var som är rimligt. Därav har vi valt att arbeta sakta och successivt med den justeringen. I dagsläget vet vi inte om det även kommer blir kr/lägenhet även nästa år då det förhandlas med hyresgästföreningen, inget vi på FABO bestämmer själva.

    Hoppas du får en fin dag!

    Med vänliga hälsningar,

    Maria