Ska man koppla sin hund i bostadsområdet?

Får man ha hunden lös i ett bostadsområde, detta gäller hjortsberg? Hur gäller det när hunden är på uteplatsen o platsen inte är inhägnad. Min hund har blivit attackerad två gånger av lösspringande hundar.
Christina

Kommentarer

  • Hej Christina,

    Tack för din fråga!

    Hundar ska hållas kopplade vid våra fastigheter och rastning ska ske under ordnade former. Det är mycket viktigt att det sköts då det annars kan ses som en störning.

    Vid upplevd störning dagtid, kontakta vårt Servicecenter på telefonnummer: 0346-88 66 00, tonval 2.
    Kvällar och helger kontaktas trygghetsjouren på telefonnummer: 010-470 51 50.

    Här har vi svarat på en liknade fråga tidigare; Får jag ha hund och katt i bostaden?

    Ha en riktigt fin dag i solen!
    Charlotte
  • Tack för svar, gäller detta även på egna altaner om staket inte finns. Många har ju sina hundar lösa på altanerna.
    Christina
  • Hej Christina,

    Det gäller även på egna altaner, hunden måste alltid vara kopplad om den befinner sig i bostadsområdet.

    Ha det gott !
    Charlotte
  • Det skulle behövas skyltar för minst 2 är väldigt aktiva att ej kopplar sina hundar o det är pesoner som är 60-70 + men händer ju inget. Saken är ju den att det inte alltid är attakerande hundar som är problemet utan folk som ej kan följa regler o lagar även inom hundvärlden.
    Sebastian
  • Hej Sebastian,

    Tack för ditt meddelande.

    På vilken adress är det som du upplever problemet?

    Ha en bra dag!
    Charlotte