Får man grilla på sin uteplats?

Jag bor på ängslyckevägen 16c markplan. Jättefint område  där vi bott i 4 år och aldrig upplevt något problem. Lite som en chock fick jag påknackning av min granne att Fabo säger att du inte får grilla på din uteplats.
Då vi har bott här i flera år och grillat fina kvällar, precis som så många andra grannar i området. Så undrar jag vad som gäller oss på markplan?
Jag har försökt att söka information men hittar inget tydligt svar på detta. Om jag och mina grannar inte får grilla på uteplatserna vill jag att ni går tydligt ut med detta och visar var informationen står, även lika tydligt visar var vi får grilla på utsatt plats. Kontakta gärna mig och kom gärna förbi och visa😊Alla här grillar på sina uteplatser och vill precis som alla somrar gärna fortsätta med det. Får vi grilla så vill jag önska att få det i skrift för att kunna visa min granne. Det står bara ord mot ord annars. Tack på förhand
Niklas

Kommentarer

  • Hej Niklas !

    Tack för din fråga, jätte bra att du uppmanar oss att vara tydligare.

    Vi har svarat på denna frågan tidigare; Får man grilla på balkongen? och där kan du läsa svaret som även gäller boende i markplan.

    Man ska, om man använder annat än el-grill, hålla ett långt avstånd till fastigheten på minst 10 meter eller grilla på grillplatser som finns markerade i en del av våra områden.

    Hör gärna av dig om du har någon mer fråga.

    Hälsningar
    Charlotte
  • Får man lov att grilla på uteplatsen på Hallanäsgatan 7, och om inte var har ni era grillplatser någonstans
    , hittar ingen information om det.
    Lena
  • Hej Lena,

    De rekommendationer som vi anger gäller på alla våra fastigheter.

    Man ska, om man använder annat än el-grill, hålla ett långt avstånd till fastigheten på minst 10 meter eller grilla på grillplatser som finns markerade i en del av våra områden.
    Här kan du läsa var våra grillplatser finns, grilla lugnt och säkert. Var finns era grillplatser? 😊👍

    Ha en härlig dag!

    Charlotte
  • Vad gör man om detta inte hålls? Bor också på ängslyckevägen, och blev i helgen störd av att mina grannar på nedervåningen grillade så nära husfasaden (precis under balkongen). Hela vår lägenhet luktade rök och då var alla våra fönster + balkongdörr stängd.
    Åsa
  • Hej Åsa,

    Man får lov att använda el-grill på sin uteplats och balkong i våra fastigheter, dock med hänsyn till sina grannar.

    Det är inte tillåtet att grilla på balkongen eller uteplatsen med öppen eld, kol eller med gas på grund av att hänsyn till grannarna måste visas och det finns risk för brand däremot går det bra att använda el-grill under ansvar samt med hänsyn till grannar.
    Vill man tända gasol eller kolgrillar får ni förflytta er bort från husen, minst 10 meter, till lämpliga platser där grillning med öppen låga inte kan utgöra någon fara eller vara störande för era grannar.

    Jag föreslår att du pratar med din granne om det fortsätter att vara störande för dig och ser om ni tillsammans kan hitta en lösning så att ni båda kan trivas i era bostäder.

    Önskar dig en fin dag!
    Charlotte