Är det sant att elprylar drar mycket energi även om de bara står i standby-läge?

Hej.

Är det så att även om man sätter sina elprylar i standby så drar de mycket energi?
Anni

Kommentarer

  • Hej Anni,

    Tack för din fråga.

    Mycket hemelektronik som TV, dator, stereo osv. fortsätter dra ström även om man stängt av dem med fjärrkontrollen eller satt dem i viloläge. Detta kallas att apparaterna har ett standby-läge och de drar då lägre effekt, tex 5 W för en stereo eller 15 W för en dator.

    Eftersom de står i standby-läge hela tiden blir det dock mycket energi på årsbasis. Tio elektroniska apparater i stand-by, med vardera en effekt på 10 W, drar 700 kWh per år, till en kostnad av ca 2050 kr – helt i onödan.

    Se gärna filmen nedan från Sveriges Allmännytta!

    Charlotte