Trivselregler hos Ernst Rosén

Att bo i ett flerfamiljshus innebär att alla måste visa hänsyn till varandra. Om man som grannar ställer upp och hjälper varandra och pratar med varandra, är det lättare att känna trivsel och trygghet i sitt boende.

Här är några saker att tänka på:
  • Visa hänsyn när du spelar musik eller tittar på TV sent på kvällar eller nätter. Att spola stora mängder vatten, borra eller spika kan upplevas som störande för grannarna. Vi debiterar om Securitas störningsjour behöver åka ut för ett klagomål i din lägenhet.
  •  Förvara inte cyklar, leksaker, dörrmattor och annat i trapphuset, både av utrymningsskäl och för brandrisken.
  • Har du kläder eller andra textilier i vinds-eller källarförråd så förvara dessa inplastade för att hindra eventuella skadedjur. Det är inte tillåtet att ställa saker utanför förrådsdörren.
  • Placera balkonglådor och liknande på balkongräckets insida. Tänk på att du ansvarar för balkong/uteplats att den hålls iordning.
  • Stäng entrédörren efter dig så att inga obehöriga kan ta sig in i trappuppgången.
  • Av hänsyn till grannarna under, ska man inte skaka sängkläder och liknande från balkongen.
  • Det är tillåtet att grilla på balkongen, om du använder elgrill och det inte stör grannarna. Kol- eller gasolgrill är inte tillåtet, både på grund av brandrisken och för att röken kan störa dina grannar.
  • Fågelmat kan dra till sig skadedjur. Vi ber dig därför att inte mata fåglar från balkongen, fönsterblecket eller på gården.
  • Tänk på att det finns människor som är rädda för djur eller är allergiska. Håll husdjur kopplade.
  • Rökning är förbjuden i samtliga allmänna utrymmen i fastigheten.
  • Tvättstuga och torkrum ska lämnas rena och snygga.

Tack för att du hjälper oss att hålla dessa trivselregler!
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Hej
    Är det ok att köra diskmaskinen efter kl 22.00 eller tom med på natten eller stör det grannar ?
    Yvonne Josefsson
  • Hej Yvonne!

    Det är ok att använda din diskmaskin efter kl. 22 så länge det inte stör grannarna.
    Agneta
  • Hej ang trivselregler:
    min granne ovan vattnar balkongblommor - men också min balkong, men jag har inga blommor. Ber inte om ursäkt.
    Hundar - och så många som bor här nu, kissar och bajsar i rabatterna på gården. ingen vågar säger något.
    Bållspel i gården, tom till 8 på kvällen, oftast med föräldrar - ingen vågar säger något.
    Elever som skriker o gapar inom det trevliga fritidsområde som är för hyresgäster, och bara för hyresgäster. Ingen vågar säger något till 5-10 stora pojkar. Inte jag heller.
    Det känns som ingen har koll på vad som händer på Utlandagatan.
    Men det är ingen trivsel längre.
    Det finns rykten, som säger vi måste räknar med ett stambyte ganska snart.
    Stämmer det?
    MVH

    Peter Grüner
  • Hej,
    fick inget svar på mitt inlägg. Grannen ovan vattnar deras balkongblommor, och mina också, trots att jag har inga. Jag skrek högt när jag satt med min bok, när vatten forsade när. Ingen ursäkt trots att jag skrek.
    Hundar bajsar o kissar på alla blommor o rabattar i våran innegård. Ingen vågar säger något.
    Eleverna skriker o gapar i fritidsområde reserverad för hyresgäster, ingen vågar säger något till 5-10 undgomar.
    Barnen med föräldra spelar båll, ofta till efter 19:00 eller cyklar galet på innegård, ingen vågar säger något.
    Trivsel, stavas annarlunda.
    MVH
    Peter Grüner 6c
    Peter Grüner
  • Hej Peter
    Tack för att du hör av dig och ursäkta att svaret dröjt. Jag ringer gärna och pratar med den som vattnar blommorna så det inte droppar ner till dig, bara jag vet vem det är.

    Vi kan gärna dela ut information till er som bor i området så att det kan bli bättre.

    Angående ett framtida stambyte så är det inte klart ännu vilket år det kommer att ske. Det dröjer ett tag för först sker tekniska undersökningar och upphandling. Däremot vet vi att när huset är byggt i mitten av 70-talet så kommer det framöver bli aktuellt med stambyte.

    Ring mig gärna vid tillfälle på tel.031- 80 60 80 eller så försöker jag ringa dig.

    Vänliga hälsningar

    Agneta, kundansvarig

    Agneta
  • Hej Agneta,
    och tack för svaret.
    Vatten kommer från ovan, lägenheten 1204 Rådman/Smidt. Inte bara en gång, och trots att jag skrek högt varje gång det har hänt. Ingen ursäkt. Tvärtom, det har hänt olika gånger, antagligen är balkongblommor viktigare. Hemskt.
    MVH
    Peter

    Peter Grüner
  • Hej Peter
    Jag kontaktar hyresgästerna så hoppas jag det blir bättre.

    Ha det så bra!
    Agneta