Lägenhetsbyte - vad gäller?

Om du vill byta lägenhet med någon som inte bor hos oss, eller att du föreslår hyresgäst så måste du ansöka om att få ett sådant byte godkänt. Under juni, juli och augusti är handläggningstiden 12 veckor för dessa ansökningar.  Du hittar ansökningsavtalet och hur du gör på Lägenhetsbyte Ansökan Avtal
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Hej!
    Vad gäller om man hyr i andra hand hos er och den som har förstahandskontraktet kommer att säga upp lägenheten då kontraktet går ut. Finns det möjlighet att få en chans på ett förstahandskontrakt när man redan bor där ?
    Det gäller våran dotter som bor å trivs så bra i en av era lägenheter
    Hon står i homeq kö och söker allt som går i Annedal !
    Med vänlig hälsning, Kicki Bergh

    Kristina Bergh
  • Hej Kicki,

    Tack för din fråga. Som andrahandshyresgäst har man tyvärr ingen rätt att ta över förstahandshyreskontraktet. Dock kan din dotter, precis som hon har gjort, söka lediga lägenheter på HomeQ och även då den lägenhet som hon bor i nu om den sägs upp och läggs ut till uthyrning.

    Hoppas detta besvarade din fråga.

    Önskar dig en fin dag!

    Bästa hälsningar
    Jessica
  • Hej igen !
    Nu fråga nummer 2 ☺️ Hon har nu sökt en 2:a hos er via homeq , har hon större chans att få den om vi som föräldrar går i borgen?
    Eller om hon bor i området nu i andra hand
    Med vänlig hälsning,
    Kicki bergh

    Kristina Bergh
  • Hej igen Kicki,

    Det blir aktuellt med borgensman först i nästa steg i så fall, om ni blir erbjudna visning. Man har inte automatiskt företräde som andrahandshyresgäst dessvärre.

    Önskar dig en fin eftermiddag och glad påsk!

    Bästa hälsningar
    Jessica
    Ernst Rosén