Källsortering och miljö

Källsortering innebär att man sorterar sitt avfall vid källan, oftast vid diskbänken för en bostadshyresgäst. När vi sorterar och återanvänder en vara eller återvinner material, minskar avfallet och vi bidrar till en bättre miljö. Den största vinsten med återvinning är ofta att man spar en del av den energi som annars skulle ha använts vid nytillverkning.

Källsortering i din fastighet
I de flesta av våra fastigheter finns möjlighet att källsortera dina sopor. Kontakta Ernst Roséns Boendeserviceexpedition i ditt område för att få reda på vad som gäller i den fastighet där du bor.

Hyresgäster som bor i lägenhet i Göteborg och Lerum har flera fria besök per år på återvinningscentralerna. Första gången du besöker någon av stationerna tar du med dig fotolegitimation för att kvittera ut ditt återvinningskort.

Mer information med kontaktuppgifter och öppettider hittar du på
kretsloppskontoret eller www.lerum.se

Här hittar du också en sorteringsguide

Miljö
Miljö handlar inte bara om källsortering och att spara energi. Vill du ha fler tips om vad du som hyresgäst och konsument kan göra för att till exempel minska vår klimatpåverkan, kontakta miljöförvaltningen
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Jag tycker det är oerhört dåligt att ni inte satt upp några soptunnor vid sandlådan på Utlandagatan. Det blir galet skräpigt där varenda dag, folk kastar grejer omkring sig och lämnar kvar burkar, plast och annat det har där inte funnits soptunna på flera år. Varför?

    vänligen gör något åt saken omgående

    /anonym
    A
  • Hej,
    Tack för ditt meddelande, det var tråkigt att höra. Vi får undersöka detta tillsammans med vår fastighetsansvarige på plats för att se om vi kan hitta en bra lösning.

    Önskar dig en fortsatt fin dag!

    Bästa hälsningar
    Jessica
    Ernst Rosén